Original title:
Henri Bergson: filosofie a vnímání
Translated title:
Henri Bergson: Philosophy and Perception
Authors:
Hřídel, Jan ; Čapek, Jakub (advisor) ; Petříček, Miroslav (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2019
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce se věnuje teorii vnímání Henriho Bergsona. Ten k problému přistoupil originálně z hlediska života, jednání a pohybu. Východiskem zkoumání je jeho teze, že pokud je vnímání de iure obrazem celku, avšak de facto se omezuje na to, co nás zajímá, pak otázkou není, jak vnímání vzniká, ale jak se omezuje. Tuto linii jsem sledoval především v díle Hmota a paměť, abych se ji následně pokusil vztáhnout k Bergsonově výzvě, že vnímání má být rozšířeno a prohloubeno vzhledem k úrovni pozornosti k praktické činnosti. Téma rozšířeného vnímání jsem rozvinul pomocí textů sborníku Myšlení a pohyb. V souvislosti s tím uvažuji o duševním životě jako pohybu na kontinuu a o dvou smyslech života a dvou pojetích svobody.(in English): The thesis deals with Henri Bergson's theory of perception. Bergson approached the problem of perception in an original way, namely in terms of life, action and movement. The starting point of this inquiry is his claim that if perception is de iure a picture of the whole but de facto confined to what we are interested in, then we should not ask how perception is produced, but how it is limited. I trace this line of thought mainly in the work Matter and Memory; subsequently, I try to relate it to Bergson's urge that perception should be expanded and deepened beyond the level of attention given to practical activity. I develop the notion of expanded perception on the basis of Bergson's texts in The Creative Mind, and in this connection I reflects on mental life as a movement on the continuum, two senses of life and two conceptions of freedom.
Keywords:
Bergson|perception|action|duration|memory|freedom; Bergson|vnímání|jednání|trvání|paměť|svoboda
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/111277