Název:
Hra na zobcovou flétnu na ZŠ jako prostředek prevence respiračních poruch
Překlad názvu:
Playing the recorder at elementary schools to prevent breathing defects
Autoři:
Kolandová, Eva ; Hurníková, Kateřina (vedoucí práce) ; Kmentová, Milena (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2019
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Obsahem diplomové práce je využití hry na zobcovou flétnu (dále jen flétna) jako prostředku prevence respiračních poruch a její význam pro posílení bráničního dechu. Hlavním cílem práce je monitoring vlivu aktivního cvičení na zdraví dětského hráče a analýza progresu aspektů hry na flétnu. Teoretickou část tvoří historie a vývoj zobcové flétny, její využití jako terapeutického prostředku, dechový nástroj ve spojení s muzikoterapií a osvědčená dechová cvičení. Následuje vhodná flétnová literatura, významné osobnosti spojené s flétnovou hrou a propagátoři metody zdravého dýchání. Praktická část představuje pedagogický výzkum, jehož implementace je zaměřena na pozorování rozvoje schopností a dovedností flétnové hry předškolních a školních dětí na 1.stupni a experiment, monitorující vliv dechových cvičení na progres dechových parametrů v autentickém prostředí hodiny hudební výchovy na ZŠ.This thesis focuses on recorder playing as prevention of respiratory diseases and its significant impact on proper diaphragmatic breathing. The main goal is to monitor the effect of the active exercise on child players' health and analyzing the aspects of the recorder playing. The theoretical part describes the recorder's history and evolution as well as its therapeutic use, wind instrument in relation to musicotherapy and well-established breathing methods. This work also presents suitable literature related to the recorder, significant personalities connected with the recorder playing and healthy breathing methods propagators. The practical part introduces the implementation of pedagogical research that specializes in observation of skills and abilities of preschool and middle school kids improved by the recorder playing. It also shows the results of an experiment that monitored the effect of breathing exercises on breathing parameters progress within an authentic environment of elementary school music lessons.
Klíčová slova:
dýchání; hudební výchova; prevence; výzkum; zobcová flétna; breathing; music; prevention; recorder; researche