Název:
Jak rozvíjet myšlení žáků ve výtvarné výchově
Překlad názvu:
Possibilities of the art education to develop thinking dispositions of pupils
Autoři:
Štěpánová, Ivana ; Novotná, Magdalena (vedoucí práce) ; Svatošová, Zuzana (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2019
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Studentka prostudovala a představuje principy projektu Zero Harvardské univerzity Artful Thinking a Visible Thinking. Cílem těchto projektů je pomoci učitelům vytvořit spojení mezi uměleckými díly a kurikulem a využít umění k rozvoji myšlení žáků. Studentka se podrobně seznámila s principy, výstupy a dopady projektu na americké vzdělávání. Autorka o nich dále uvažuje v kontextu českého školního výtvarného vzdělávání. Uvádí je do souvislosti s kurikulární oblastí Umění a výchova RVP ZV i s realitou současné školní výtvarné výchovy. Součástí práce je širší vizuální projekt, realizovaný na ZŠ, který se stal východiskem pro výzkumnou studii. Autorka sleduje rozvoj vizuální gramotnosti, myšlení žáků a jejich znalostí a dovednosti žáků na základě použitých postupů a metod. KLÍČOVÁ SLOVA Artful Thinking, Visible Thinking, projekt Zero, vizuální gramotnost, výtvarná výchova, rozvoj myšlení, umělecké dílo, případová studieStudent studied and presents the principles of Harvard University Project Zero programs The Artful Thinking and The Visible Thinking. The goal of both programs is to help teachers to create a connection between works of art and curriculum and to use the art to develop thinking dispositions of pupils. Student introduces in details principles, reports and impact of the project on the american education system. She then considers it in the context of czech primary school art education and connects it with the czech curriculum domain. The integral part of the thesis is a visual project realized in primary school. The author analyzes different ways of children's thinking and percieving and construction of meaning in the context of visual literacy. On basis of the findings the art project was proposed. KEY WORDS Artful Thinking, Visible Thinking, project Zero, visual literacy, art education, thinking dispositions development, work of art, case study
Klíčová slova:
Artful Thinking; projekt Zero; případová studie; rozvoj myšlení; umělecké dílo; Visible Thinking; vizuální gramotnost; výtvarná výchova; art education; Artful Thinking; case study; project Zero; thinking dispositions development; Visible Thinking; visual literacy; work of art