Název:
Dětské horácké soubory a jejich vliv na zájem dětí o lidovou píseň
Překlad názvu:
Folk groups in Horácko and their effect on child's interest in folk song
Autoři:
Myslivcová, Jana ; Veverková, Jana (vedoucí práce) ; Kodejška, Miloš (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2019
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce s názvem Dětské horácké soubory a jejich vliv na zájem dětí o lidovou píseň navazuje na moji bakalářskou práci Lidová píseň na Horácku a její využití ve školních a mimoškolních aktivitách dětí. Cílem práce je zjištění vlivu dětských souborů na zájem dětí o regionální lidovou píseň a vytvoření pracovních a metodických listů, které mohou učitelům napomoci ve výuce regionální kultury. V první části se práce zabývá zmapováním a stručnou charakteristikou dětských horáckých folklorních souborů, místem působnosti, počtem dětí v mladším školním věku, zaměřením souboru, charakteristikou hudební a textové stránky písní. Druhu část práce tvoří analýza dotazníkového šetření v základních školách horácké národopisné oblasti, konkrétně v kraji Vysočina, který je pro sledovanou národopisnou oblast dominantní. Zaměřuje se na zkoumání, zda ve škole funguje folklorní soubor, zda děti mohou ve svém okolí navštěvovat soubor, a jaký vliv má uvedené na vnímání lidových a regionálních lidových písní, na jejich znalosti, oblibu, či toleranci. Poslední část práce obsahuje pracovní listy pro žáky a metodický list pro učitele tematicky zaměřené na jednotlivá roční období. Celkem obsahuje pět témat seřazených pro období jednoho školního roku: Podzim, Zima, Masopust, Jaro a Léto. Písně a hudebně pohybové...A thesis Folk groups in Horácko and their influence on the child's interest in folk song follows my bachelor thesis Folk song in Horácko and its use in school and out of school activities of children. The aim of this thesis is to determine the effect of the folk groups on the children's interest in regional folk song and to create a set of worksheets and teachers sheets, which may help teachers to teach about regional culture. The first part of the thesis deals with maping and a brief characteristic of child folk groups in Horácko, their location, number of children in primary school age and a chracteristic of music and textual side of folk songs. The second part is an analysis of questionnaire construction in elementary schools in region Horácko, specifically in region Vysočina, which is dominant for this ethnographic region. It focuses on the research whether there is a folk group, whether children can attend folk group in their surroundings and what effect that has on the perception of regional folk song, their knowledge, favor or tolerance. The last part includes worksheets for children and methodical sheets for teachers that are thematicaly focussed on individual parts of the year. In total, it includes five topics assorted in one school year: autumn, winter, carnival, spring and summer. Songs...
Klíčová slova:
Dětský folklorní soubor; Horácko; lidová píseň; pracovní a metodické listy; ročník období; školní vzdělávací program; Children folk group; folk song; Horácko; methodical sheet; school education programme; seazons; worksheet