Název:
Výchova a vzdělávání hospitalizovaných dětí
Překlad názvu:
Education of hospitalized children
Autoři:
Juránová, Veronika ; Stará, Jana (vedoucí práce) ; Kropáčková, Jana (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2019
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce se zabývá problematikou potřeb hospitalizovaných dětí mladšího školního věku, výchovnými postoji k nim a vzdělávacím procesem ve škole při nemocnici. Pozornost je věnována zejména sociálním a vzdělávacím potřebám hospitalizovaných dětí. Cílem práce je shromáždit odborné poznatky vážící se k aspektům dlouhodobé hospitalizace dítěte a zhodnotit, jaká je realita vzdělávacího procesu školy při nemocnici, ve které mi bylo umožněno provést výzkumné šetření. Teoretická část nejprve vymezuje charakteristiku tělesného a duševního vývoje dítěte mladšího školního věku. Dále se teoretická část zabývá různými aspekty, které s sebou přináší hospitalizace dítěte, a to zejména ve vtahu k jeho rodině a školnímu životu. V empirické části je uplatněn kvalitativní výzkum, který prostřednictvím rozhovorů a pozorování zkoumá, jak děti vzdělávání v rámci školy při nemocnici hodnotí, jak je výuka organizována a jak probíhá komunikace s kmenovou třídou dětského pacienta. Výzkumné šetření ukázalo, že respondované děti mají k výuce v nemocnici velmi pozitivní vztah, a to zejména díky individuálnímu přístupu nemocničních pedagogů, na kterém je výuka v nemocnici založena. Na druhou stranu však dětem chybí kolektiv, který jim jejich kmenová třída poskytuje. Učitel v nemocnici musí být ve svém plánování výuky...The diploma thesis deals with needs of hospitalized school-age children, attitudes towards rearing of these children and education in a hospital school. Attention is paid mainly to social and educational needs of hospitalized children. The aim of the diploma thesis is to collect expertise related to the aspects of long-term hospitalization of a child and evaluate the reality of the education in the hospital school where the research took place. Firstly, the theoretical part defines the characteristics of physical and mental development of a school-age child. Furthermore, the theoretical part deals with various aspects of hospitalization of a child, especially in relation to his family and school life. In the empirical part, the qualitative research through interviews and observation is applied. It concentrates on how hospitalized children assess education in hospital schools, how the hospital schooling is organized and how the hospital school communicates with the school where a patient goes to. The research has shown that the respondents have a very positive attitude towards education in the hospital school, especially due to the individual approach of hospital teachers. On the other hand, they lack a collective from the school they normally go to. Moreover, a hospital teacher must be flexible in...
Klíčová slova:
Hospitalizace; rodina; sociální a vzdělávací potřeby; vzdělávání v nemocnici; škola při nemocnici; education in a hospital,social and educational needs; family; hospital school; Hospitalization