Název:
Vliv dramatické výchovy na upevňování přátelských vztahů ve skupině v MŠ
Překlad názvu:
The influence of dramatic education on the consolidation of friendship in the kindergarten group
Autoři:
Navrátilová, Zuzana ; Ferklová, Alžběta (vedoucí práce) ; Hanyš Holemá, Irena (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2019
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Tato bakalářská práce se zabývá vlivem dramatické výchovy na upevňování přátelských vztahů ve skupině v MŠ. Cílem je zjistit, zda může dramatická výchova ovlivnit chování dětí a posílit vzájemné vztahy mezi nimi. Práce se skládá ze dvou částí. Teoretická část vymezuje pojem dramatická výchova a analyzuje jednotlivé metody, které jsou následně využity ve výzkumu v praktické části. Důležitou složkou, kterou teoretická část popisuje, je prosociální chování. Tento koncept se zabývá interakcí a vzájemnou spoluprací v průběhu volné hry, řízených činností a pobytu venku. Praktická část se snaží odhalit převažující vztahy ve skupině. Zabývá se také přípravou, realizací a následným pozorováním dramatických lekcí. Práce dále zkoumá skupinu jako celek, jejich denní program a spolupráci dětí v rámci skupiny. Na základě rozhovorů s dětmi a s paní učitelkou pozoruji změny v chování dětí, jejich začlenění do skupiny a jak je pro ně přátelství důležité. Téma dramatických lekcí vychází z dětské knihy Petra Síse - Šťastný skřítek. Hlavními metodami jsou polostrukturované rozhovory, zúčastněné i nezúčastněné pozorování, akční výzkum a následná pedagogická reflexe jednotlivých lekcí. Práce zjišťuje, které dramatické metody jsou vhodné pro posílení vztahů ve skupině. Nejvhodnější metody jsou takové, které mají...This bachelor thesis deals with the influence of drama lessons on friendly relations in a kindergarten group. The goal is to find out if drama lessons can influence children's behaviour and make relationships between students in the class stronger. The thesis consists of two parts. The theoretical part of this thesis defines the term "drama education" and analyses particular teaching methods which are subsequently used in the research for the practical part. An important komponent, which is described in the theoretical part, is prosocial behaviour. This concept deals with interact and cooperate with one another during free play, controlled lessons, and outdoor activities. The practical part of this thesis seeks to uncover predominating relations in the kindergarten. It also deals with the planning, teaching, and subsequement observation of drama lessons in the group. Moreover, the thesis examines the class as a whole, its daily programme and the children's cooperation within the group. On the basis of interview with children and teachers, we observe changes in the children's behaviour, their perceived level of inclusion in the group as well as their thoughts on the importance of friendship. The theme of drama lessons comes from the children's book by Petr Sis - The Happy Elf. The main methods are...
Klíčová slova:
dramatická výchova; hra; mateřská škola; metody a techniky dramatické výchovy; přátelské vztahy; spolupráce ve skupině; drama education; friendly relations; group cooperation; kindergarten; methods and techniques of drama education; play