Original title:
Prvky dramatické výchovy v hodinách svět člověka
Translated title:
The elements of Drama in Education in the lessons World of Human
Authors:
Podskalská, Šárka ; Svobodová, Radmila (advisor) ; Ferklová, Alžběta (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2019
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato diplomová práce se zabývá dramatickou výchovou a jejím využitím hlavně ve vyučovacích hodinách svět člověka s přesahem do ostatních výchov. Cílem diplomové práce bylo, zlepšit vztahy mezi žáky a tím i ovlivnit klima ve třídě. Diplomová práce je rozdělena do dvou částí. Teoretická část se zaměřuje na obsah a na specifické cíle dramatické výchovy. Podrobněji popisuje metody a techniky dramatické výchovy. V praktické části je prezentován metodický návrh lekcí pro práci se žáky 2. třídy ZŠ. Každá lekce se skládá ze tří částí - plánování lekce, realizace tématu a následná reflexe. První téma se týká kamarádství, druhé téma klimatu ve třídě, třetí téma ubližování a čtvrté téma vychloubání. V tématech je použito a vyzkoušeno několik metod a technik dramatické výchovy, které by mohly dát odpověď na výzkumnou otázku. V empirické části jsou uvedeny dva dotazníky. První dotazník byl zadán žákům před realizací lekcí dramatické výchovy a druhý dotazník po ukončení všech čtyř realizovaných lekcí. Na základě získaných poznatků z dotazníkového šetření lze stanovit vliv dramatické výchovy na vztahy mezi žáky a tím i na zlepšení klimatu třídy.In this diploma thesis is focus on Drama in Education, which is used mainly in the lessons of the World of Human with overlap into other education. The topic of the diploma thesis was to improve the relations between pupils and thus to influence the climate in the classroom. The thesis is divided into two parts. The theoretical part focus on the content and specific objectives of Drama in Education. It describes in more details the methods and techniques of Drama in Education. In the practical part, is presented a methodical proposal of lessons for students of the 2nd grade of primary school. Each lesson consists of three parts - planning of a lesson, implementation of topic and subsequent reflection. The first topic relates to friendship, the second one relates to class climate, the third is about hurting and the fourth is about bragging. In the lessons plans are used and tried several drama education methods and techniques, which could give the answer to research question. In the empirical part are present two questionnaires. The first questionnaire was given to pupils before the drama lessons and the second questionnaire after the completion of all four lessons. Based on the knowledge gained from the questionnaire survey is determined the impact of the Drama in Education on the relationships...
Keywords:
class climate; cooperation; Drama in Education; enter to role; improvisation; listening; perception; personal and social development; Pupils of the 2nd grade of primary school; respect; solution of fictive situation and conflict; dramatická výchova; improvizace; klima třídy; kooperace; naslouchání; osobnostní a sociální rozvoj; respektování; vnímání; vstup do role; řešení fiktivní situace a konfliktu; Žáci 2. třídy
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/111696