Original title:
Rethinking Knowledge and Ignorance in Plato's Theaetetus
Translated title:
Vědění a neznalost v Platónově dialogu Theaitétos
Authors:
Chvatík, Ivan Document type: Papers Conference/Event: The Sixth Symposium Platonicum Pragense: Plato's Theaetetus, Praha (CZ), 2007-10-17 / 2007-10-20
Year:
2009
Language:
eng Abstract:
[eng][cze] The paper examines what is the message of Plato's dialogue Theaitetus. It interprets the Socrates' midwifery as an allegory of Platonic dialectic; explains the hermeneutic character of the dialogue; depicts the structure of the genesis of knowledge; argues that the refutation of Protagoras' thesis "homo – mensura" turns out to be its endorsement; and shows that knowledge proper is possible only in mathematics.Autor se snaží vyzkoumat, jaké je vlastní sdělení Platónova dialogu Theaitétos. Vykládá Sókratovo babické umění jako alegorii platonské dialektiky; vysvětluje hermeneutický charakter dialogu; popisuje strukturu geneze poznatků; ukazuje, že údajné vyvrácení Protagorovy teze "homo – mensura" je vlastně jejím potvrzením; a předvádí, že vědění ve vlastním, silném smyslu je možné pouze v matematice.
Keywords:
ignorance; knowledge; mathematics; Protagoras; Socrates Project no.: CEZ:AV0Z9009908 (CEP) Host item entry: Plato's Theaetetus, ISBN 978-80-7298-391-9
Institution: Institute of Philosophy AS ČR
(web)
Document availability information: Fulltext is available at the institute of the Academy of Sciences. Original record: http://hdl.handle.net/11104/0178334