Original title:
Zapojení dětí z dětských domovů do života veřejných knihoven
Translated title:
Involving Children from Children's Homes in the Life of Public Libraries
Authors:
Hrabáková, Hana ; Kolárová, Marta (advisor) ; Šmejkalová, Jiřina (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2019
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce se věnuje dvěma rozdílným institucím - knihovně a dětskému domovu. Teoretická část je věnována činnostem veřejné knihovny, jejím vnímáním ve společnosti a směry knihovnictví. V problematice týkající se dětského domova je krátce shrnuta ústavní péče, proces přípravy dětí na odchod ze zařízení a možné problémy s ní spojené. Poslední část je věnována spolupráci institucí. V praktické části je proveden kvalitativní výzkum formou polostrukturovaných rozhovorů s respondenty daných institucí týkajících se jejich možné spolupráce. Na základě analýzy je navrhnut projekt na začlenění dětí z dětského domova do běžného života komunity dané lokality. Klíčová slova Spolupráce, veřejná knihovna, dětský domov, výchovné působeníThis thesis deals with two different institutions - a library and a children's home. The theoretical part describes the activities of the public library and its perception in society. The part related to the children's home briefly summarizes institutional care, the process of preparing children to leave the facility and the possible associated problems. The last part describes the cooperation of these institutions. In the practical part, qualitative research is carried out in the form of semi-structured interviews with respondents from library and children's house. According to analysis of these interviews, a project is proposed to integrate children from a children's home into the daily life of the community. Keywords Cooperation, public library, children's home, educational educational influence
Keywords:
Cooperation|public library|children's home|educational educational influence; Spolupráce|veřejná knihovna|dětský domov|výchovné působení
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/111007