Název:
Nejednoznačnost ve výuce historických témat na 1. stupni ZŠ
Překlad názvu:
Ambiguity in teaching historical topics at primary school
Autoři:
Matějová, Veronika ; Dvořáková, Michaela (vedoucí práce) ; Županič, Jan (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2019
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce Nejednoznačnost ve výuce historických témat na 1. stupni ZŠ popisuje pojetí výuky zaměřené na rozvoj schopnosti žáků vnímat a reflektovat nejednoznačnost výkladu dějin. K nejednoznačnosti vede skrze historické skutečnosti týkající se Mistra Jana Husa. Jejím cílem je navrhnout postup práce s nejednoznačností pojetí historických skutečností, následně reflektovat jeho realizaci a popsat návrhy na úpravy pro další práci. Nejprve se věnuje důležitosti zájmu o historii, proměnám výuky historie v primární škole, historickému myšlení, paměti a multiperspektivitě. V praktické části navrhuje postup práce s nejednoznačností historie. Dále popisuje a reflektuje výuku realizovanou se skupinami žáků primární školy. Následně analyzuje a interpretuje žákovské výstupy. Na závěr jsou navrženy možné úpravy vyučovacího postupu tak, aby v co největší míře podněcoval interpretační a argumentační schopnosti žáků, jejich historické myšlení a rozvíjel schopnost vnímat a reflektovat nejednoznačnost dějin.The thesis focuses on the ambiguity in teaching historical topics at ISCED 1 level of education, portraying a teaching method aimed at developing pupils' ability to perceive and reflect upon the ambiguity in teaching history. This ambiguity is demonstrated on historical events concerning Jan Hus. The objective is to develop a thematic unit on ambiguity of approach to historical facts, then to reflect upon the implementation and to outline suggestions for further work. In the beginning the thesis shows the importance of studying history, the changes to teaching the subject in elementary schools throughout time, the concept of historical thinking, memory and multiperspectivity. The practical part documents and reflects upon a process, that was implemented with groups of elementary school pupils. Than analyszs and interprets pupils' outputs. The conclusion contains modifications to the unit, suggested in such a way, that they entice the students' capabilities to interpret matter and to form an argument, as well as their historical thinking and their ability to reflect upon the ambiguity of teaching history, as much as possible.
Klíčová slova:
dějiny; historické myšlení; interpretace; Mistr Jan Hus; nejednoznačnost; primární škola; reflektovat; výuka; Ambiguity; Historical Thinking; History; Interpretation; Jan Hus; Primary school; Reflection upon; Teaching