Original title:
Vnímání významu fyziky žáky na základní škole
Translated title:
Perception of the importance of physics by students at elementary school
Authors:
Rusínová, Anita ; Houfková, Jitka (advisor) ; Snětinová, Marie (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2019
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Cílem této diplomové práce je seznámit se s problematikou a najít možnosti, jak lze ovlivnit vnímání fyziky žáky základní školy. A to metodami použitými ve výuce fyziky. Práce zjišťuje, jak žáci fyziku vnímají, a zkoumá, zda lze vnímání pozitivně ovlivnit využíváním fyzikálních pokusů ve výuce. Práce začíná sestavením vlastního dotazníku Instrinsic Motivation Inventory (IMI). Informace získané z dotazníků byly vzájemně porovnávány a vytvářeny hypotézy. Následovala příprava strukturovaného rozhovoru se žáky základní školy. Výstupy z rozhovorů byly použity k potvrzení či vyvrácení hypotéz. Na základě výsledků vyplývajících z dotazníků a rozhovorů byly formulovány závěry, které lze uplatnit ve výuce, a tak pozitivně ovlivnit vnímání fyziky žáky.The aim of this diploma thesis is to introduce wayshow teachers can make their elementary school pupils more perceptive to learning physics by the means of specific methods. The thesis first examines on howthe subject is perceived by pupils. It later inquires whether the usage of physical experiments changes how they feel about physics. Initially, the work makes use of an Intrinsic Motivation Inventory (IMI) questionnaire. The collected information is later compared and hypotheses are made. Next, the thesis describes how the structural dialogue with elementary school pupils was prepared and subsequently executed to prove the hypotheses. The questionnaire results put a base to the final conclusions and suggestions which can be applied in a classroom.
Keywords:
educational research; perception of physics by students; physics experiments; fyzikální pokusy; pedagogický výzkum; vnímání fyziky žáky
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/110156