Název:
The Role of Self-Regulation, Quantity of Practice and Self-Efficacy in Self-Assessment and Improved Performance among Lebanese and Czech Piano Students
Překlad názvu:
The Role of Self-Regulation, Quantity of Practice and Self-Efficacy in Self-Assessment and Improved Performance among Lebanese and Czech Piano Students
Autoři:
Agopian, Vartan ; Gregor, Vít (vedoucí práce) ; Palkovská, Jana (oponent) ; Sanders, Edel (oponent) Typ dokumentu: Disertační práce
Rok:
2019
Jazyk:
eng
Abstrakt: [eng][cze] This work studies the role of self-regulation and self-efficacy during piano practice in improved self-assessment and performance, since in the last couple of decades, research has shown that number of hours of practice is not the only predictor of improved performance. Piano students at the Beirut and Prague conservatories wrote weekly journals assessing their self-regulation during practice for nine months and then performed in an exam, in addition to filling an online questionnaire. Results showed that students self-regulated mostly using the method and social factors dimension. Moreover, although students in Prague performed a harder repertoire, they were not better in self-regulation compared to the students in Beirut, except for the time dimension of self-regulation. A list of self-regulatory behaviors is presented at the end of the work, in addition to the implications for music educators and piano students and the contributions to the field of music education in terms of preparation for performance in the absence of a teacher. Keywords piano pedagogy, practice, self-assessment, self-efficacy, self-regulationTato práce zkoumá úlohu seberegulace a vlastní efektivity při klavírním cvičení, při zlepšování sebehodnocení a vlastní výkonnosti, protože v posledních několika desetiletích výzkum ukázal, že počet hodin cvičení není jediným prediktorem zlepšení výkonu. Studenti klavíru na konzervatořích v Bejrútu a Praze psali týdenní reflexe hodnotící jejich seberegulaci v cvičení po dobu devíti měsíců a poté vyplnili on-line dotazník. Výsledky ukázaly, že studenti seberegulují především dimenze metod a sociálních faktorů. Ačkoliv studenti v Praze připravovali náročnější repertoár, ve srovnání s žáky v Bejrútu nebyly lepší v seberegulaci, s výjimkou časové dimenze seberegulace. V závěru práce je prezentován seznam seberegulačního chování a důsledky pro hudební pedagogy a klavírní studenty. Zároveň jsou uvedeny příspěvky do oblasti hudební výchovy z hlediska přípravy na výkon v nepřítomnosti učitele. Klíčová slova klavírní pedagogika, cvičení, sebehodnocení, vlastní efektivita, seberegulace
Klíčová slova:
cvičení; klavírní pedagogika; sebehodnocení; seberegulace; vlastní efektivita; piano pedagogy; practice; self-assessment; self-efficacy; self-regulation