Original title:
Segmentace českého trhu na základě příspěvků neziskovým organizacím
Translated title:
The Segmentation the Czech Market based on the Donations to Non-Profit Organizations
Authors:
Slezáková, Pavla ; Supa, Markéta (advisor) ; Koudelková, Petra (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2019
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato bakalářská práce se věnuje problematice segmentace českého trhu na základě přispívání neziskovým organizacím. Neziskové organizace v posledních letech čelí tvrdé kritice a jejich činnost je částí veřejnosti označována za zbytečnou, i proto počet jejich přispěvatelů setrvale klesá. Práce si klade za cíl charakterizovat segment přispěvatelů a pomoci tak neziskovým organizacím lépe zacílit jejich marketingové a fundraisingové aktivity. První část práce představuje pojem neziskových organizací, jejich ekonomicko-právní ukotvení a některá specifika jejich marketingové komunikace. Vyložen je teoretický rámec tržní segmentace a jsou popsány zásadní segmentační přístupy. Druhou částí práce je výzkum založený na analýze MML-TGI dat, jehož cílem je porovnat skupinu přispívajících a nepřispívajících a odhalit, jak se skupiny navzájem liší.This bachelor thesis deals with segmentation of the Czech market on the basis of donating to NGOs. In the last few years NGOs have been facing harsh criticism and part of the public finds their activities worthless, which is one of the reasons the numbers of their contributors continue to decrease. This thesis aims to characterise the contributors segment of the market to help NGOs improve the targeting of their marketing and fundraising activities. The first part of the thesis defines the term of non governmental organisations, their legal and economic basis and some of the particulars of their marketing communication. The theoretic framework and primary approaches of market segmentation are also explicated in the first part. The second part of the thesis consists of a research based on analysing the MML-TGI data. The research aims to compare the groups of contributors and non contributors and discover the differences between them.
Keywords:
fundraising; market; MML-TGI; NGOs; segmentation; targeted marketing; cílený marketing; fundraising; MML-TGI; Neziskové organizace; segmentace; trh
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/110402