Original title:
Analýza současných rockových časopisů v České republice
Translated title:
Analysis of contemporary rock magazines in the Czech Republic
Authors:
Bartlová, Natálie ; Turek, Pavel (advisor) ; Hroch, Miloš (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2019
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce Analýza současných rockových časopisů v České republice zkoumá na příkladu časopisů Fakker, Headliner a Full Moon obsahové zastoupení domácí scény v poměru k zahraniční, a jak toto zastoupení ovlivňuje jejich úspěšnost na trhu z pohledu šéfredaktorů zmíněných časopisů. Průzkum je prováděn na číslech z roku 2018 formou obsahové kvantitativní analýzy (tvrdá data), kterou doplňují rozhovory s šéfredaktory vybraných časopisů (měkká data). V teoretické části je stručně načrtnuta historie hudebních časopisů v České republice před a po roce 1989. Poté jsou časopisy Fakker, Headliner a Full Moon představeny. V praktické části je vysvětlena metoda kvantitativní obsahové analýzy a způsob sběru dat. Metoda je uplatněna na třech náhodně vybraných číslech Fakkera, Full Moonu a Headlineru z roku 2018 a zaznamenána do kódovací knihy. Na obsahovou analýzu navazuje transkript rozhovorů s šéfredaktory časopisu Fakker (Petr "Ape" Adámek), Full Moon (Michal Pařízek) a Headliner ("Honza" Vedral). V závěru jsou shrnuty výsledky analýzy a obsahu rozhovorů. Práce objasňuje díky komplexnímu použití metod, jaký druh obsahu a rovněž financování představuje úspěšný model pro tištěný hudební časopis v dnešní době. Výsledky analýzy a závěr ukazují, že hypotéza, vycházející z teze bakalářské práce, která...The bachelor thesis Analysis of Contemporary Rock Magazines Based in the Czech Republic analyzes the content representation of the domestic music scene compared to the international music scene using the example of Fakker, Headliner and Full Moon magazines. It also looks at how this representation affects the magazines' sales and success from the point of view of their chief editors. The analysis is done on 2018 issues, using the method of quantitative content analysis ("hard data"), which is supplemented with interviews with chief editors of these magazines ("soft data"). The theoretical part provides a short introduction to the history of music magazines in the Czech Republic before and after 1989, the year of the Velvet Revolution. Then the magazines Fakker, Full Moon and Headliner are summarized. The methods of quantitative analysis and of collecting data are explained in the practical part. These methods were used on three randomly selected issues of Fakker, Full Moon and Headliner from 2018. The data is recorded in a codebook. The quantitative analysis is followed by transcripts of interviews with the chief editors of Fakker (Petr "Ape" Adámek), Full Moon (Michal Pařízek) and Headliner ("Honza" Vedral). The summary outlines the results of the analysis and the contents of the interviews. As a...
Keywords:
contemporary music; Czech scene; Fakker; Full Moon; Headliner; journalistic trends; magazines; music journalism; quantitative content analysis; rock; Fakker; Full Moon; Headliner; hudební publicistika; kvantitativní obsahová analýza; rock; současná hudba; trendy v žurnalistice; časopisy; česká scéna
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/110310