Original title:
Transition from the saltation mode of bed load transport to the rolling mode
Authors:
Lukerchenko, Nikolay ; Ivanova, Irina ; Chára, Zdeněk ; Vlasák, Pavel Document type: Papers Conference/Event: Engineering mechanics 2009, Svratka (CZ), 2009-05-11 / 2009-05-14
Year:
2009
Language:
eng Abstract:
[eng][cze] The paper deals with the sediment transport of sand particles conveyed by water in an open channel. A 3D numerical model developed by the authors was used for simulation of the sand particles movement in the channel with rough bed. Similarly to Shields theory of sediment transport incipient motion of the bed load particles the shear stress for the transition process from saltation mode to rolling mode can be defined. The shear stress value can be determined as a function of two dimensionless parameters, particle parameter and equivalent bed roughness. The particle parameter is a function of the particle size and density, and the carrier liquid density and viscosity. The presented numerical solution reveals that the shear stress for the transition process from saltation mode to rolling mode is less than the shear stress for the incipient sediment motion and depends on channel bed roughness.Příspěvek se zabývá sedimentačním pohybem písčitých částic unášených vodou podél dna otevřeného koryta. Pro simulaci pohybu částice v kanále s drsným dnem byl použit 3D model vyvinutý autory. Podmínky změny saltačního pohybu částice na rotační (valivý) podél dna koryta byly určeny obdobně jako podle Shieldsova teorému. Hodnota smykového napětí byla určena jako funkce dvou bezrozměrných parametrů, bezrozměrného průměru částice, který je funkcí velikosti a hustoty částice a hustoty a viskozity vody, a ekvivalentní drsnosti dna. Provedené numerické řešení potvrdilo, že smykové napětí pro přechod ze saltačního do rotačního pohybu je menší než smykové napětí pro počátek pohybu sedimentující částice a je závislé na drsnosti dna koryta.
Keywords:
bed-load transport; numerical modelling; particle rolling; particle saltation Project no.: CEZ:AV0Z20600510 (CEP), GA103/06/1487 (CEP), GA103/09/1718 (CEP) Funding provider: GA ČR, GA ČR Host item entry: Engineering Mechanics 2009, ISBN 978-80-86246-35-2
Institution: Institute of Hydrodynamics AS ČR
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the digital repository of the Academy of Sciences. Original record: http://hdl.handle.net/11104/0176372