Název:
Zjednodušené verze šachů pro výuku hry
Překlad názvu:
Simplified Versions of Chess for the Teaching of the Game
Autoři:
Hübsch, Anna ; Pilát, Martin (vedoucí práce) ; Zelinka, Mikuláš (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2019
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Šachy jsou i přes svůj věk stále jedna z nejznámějších a nejhranějších des- kových her. V dnešní době je čím dál tím více populární trénink dětí, během kterého se používají zjednodušené verze hry. Cílem práce bylo vytvořit pro- gram pro trénink dětí a porovnat různé metody umělé inteligence. V práci byly porovnány algoritmy Monte Carlo Tree Search, Minimax a Alfa-beta ořezávání. Dále práce obsahuje několik variant ohodnocujících funkcí. Vytvo- řený program nabízí výběr nejpoužívanějších zjednodušených verzí šachu a také Fischerovy šachy. Teoretická část práce obsahuje základní informace o šachu a jejich tréninku, historii počítačového šachu a popis použitých algo- ritmů. Dále porovnává implementované algoritmy a to jak z hlediska úrovně hry tak i z použitelnosti při tréninku. Mezi zajímavé výstupy práce patří pozorování, že v průběhu hry se mění hodnota figurek, a že v koncových po- zicích je klasické šachové ohodnocení slabší než ohodnocení získané evolučním algoritmem. 1Despite its age, chess is still one of the most popular and most played board games. Nowadays, it is more and more common to train even little children and simplified versions of chess are often used for that. The pur- pose of this thesis is to create an application for training of children and to compare various methods of artificial intelligence. In the thesis the Monte Carlo Tree Search, Minimax and Alpha-beta pruning algorithms are com- pared. The thesis also contains comparison of multiple evaluation functions. Few most common simplified versions of chess and also Fischer chess are available in the application. The theoretical part of the thesis contains basic information about chess and chess training, history of computer chess and description of used algorithms. There is also a comparison of implemented algorithms both according to their level of play and according to their usa- bility for training purposes. One of the interesting outcomes of the thesis is an observation that during the game the value of different figures changes and that in endgames the classical chess evaluation function is worse than evaluation function produced by an evolutionary algorithm. 1
Klíčová slova:
umělá inteligence; výuka; šachy; artificial intelligence; chess; teaching