Název:
Teologie a ekonomie: Teologická reflexe principů klasického liberalismu
Překlad názvu:
Theology and economics: A theological reflection of the principles of classical liberalism
Autoři:
Vaníčková, Věra ; Lášek, Jan Blahoslav (vedoucí práce) ; Skoblík, Jiří (oponent) ; Šíma, Josef (oponent) Typ dokumentu: Disertační práce
Rok:
2019
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] TEOLOGIE A EKONOMIE: TEOLOGICKÁ REFLEXE PRINCIPŮ KLASICKÉHO LIBERALISMU Disertační práce. Mgr. Věra Vaníčková Anotace Tato disertační práce představuje základní poznatky rakouské školy a dává je do kontextů jak s biblickými obrazy světa a člověka, tak s teologickým východiskem, kterým je biblický personalismus, jenž tvoří základ tzv. husitské teologie. Reprezentanti rakouské školy, klasičtí ekonomové a filozofové práva, jsou nositeli idejí klasického liberalismu, který nemá ambici nahrazovat ani náboženství (nezná dogmat), ani světový názor (nevykládá celý kosmos z jediného principu), disponuje však cennými znalostmi lidského chování ve společenských záležitostech a zákonitostí, jimž jsou podřízeny všechny společnosti z jedinců složené, církev nevyjímaje. Jednou větou vyjádřeno: Můžeme v životě jednat jakkoliv, důsledky svého jednání si však vybírat nemůžeme. Tímto rakouská škola nepřímo upomíná křesťanskou teologii na nutnost brát více vážně poselství Starého zákona, jenž prostředky sice předvědeckými - řečí mýtu, dochází k poznání stejnému. Starý zákon se svým pravdivým vztahem k pozemským záležitostem je kořenem stromu, jehož korunou je Zákon nový se zvěstí o vykupitelském díle Ježíše Krista. Kde křesťanská teologie ztrácí ze zřetele distanci mezi Stvořitelem a stvořením, tam je vystavena nebezpečnému...THEOLOGY AND ECONOMICS: A THEOLOGICAL REFLECTION OF THE PRINCIPLES OF CLASSICAL LIBERALISM Disertační práce. Mgr. Věra Vaníčková Abstract This dissertation presents the basic knowledge of the Austrian school and puts it in contexts with both biblical images of the world and man and with the theological basis of biblical personalism which forms the basis of the so-called Hussite theology. Representatives of the Austrian school, classical economists, and the philosophers of law, carry the ideas of classical liberalism that has no ambition to substitute either religion (it is empty of dogma) or worldview (it does not interpret the cosmos from a single principle) but possesses valuable knowledge of human behavior in social affairs and principles, to which all the societies of the compound individuals are subject, the Church included. Simply put: We can act in any way, but we cannot choose the consequences of our actions. By this the Austrian school indirectly reminds Christian theology of the need to take more seriously the message of the Old Testament, which by its prescientific means (by the speech of myth), reaches the same conclusions. The Old Testament, with its true relationship to earthly affairs, is the root of a tree whose crown is the New Testament with a message about the redemptive work of Jesus...