Original title:
Politický bulvár na příkladech titulů Na vlastní oči Praha 10 a Na vlastní oči
Translated title:
Political tabloid press on examples of titles "Na vlastní oči Praha 10" and "Na vlastní oči"
Authors:
Komrska, Jiří ; Osvaldová, Barbora (advisor) ; Štoll, Martin (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2019
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Hlavním cílem této diplomové práce bylo nalézt na stránkách titulu Na vlastní oči schémata, která charakterizují bulvární tisk ve své specifické podobě politického bulváru. Předmětem analýzy se stal časový úsek let 2016 až 2019, během něhož vyšel uvedený titul celkem ve čtyřech vlnách, které vždy souvisely s příslušnou předvolební kampaní. Titul Na vlastní oči byl vydáván nejprve anonymně, teprve později se k jeho vydávání přihlásil Jan Čížek, vydavatel regionálních radničních novin a kandidát strany Svoboda a přímá demokracie (SPD). Konečným zadavatelem novin se stala v dalším období přímo tato politická strana V první vlně vydavatelské činnosti se autoři tohoto titulu soustředili na dehonestační kampaň proti tehdejší kandidátce do Senátu Parlamentu České republiky a v širších souvislostech pak i celé tehdejší opozice v rámci Zastupitelstva městské části Praha 10. V pozdějších vydáních titul pracoval především s tématy, jejichž cílem bylo vyvolání strachu z blíže nedefinovaného nebezpečí spojeného s uprchlickou krizí a z obav z neznámého v podobě islámského náboženství, které bylo vždy spojováno s hrozbou terorismu. V souvislosti s volebním programem SPD byla komunikována i nepodložená kritika Evropské unie a rovněž je kladen vysoký důraz na ochranu národních zájmů, patriotismus a nacionalismus. Z...The main goal of this diploma thesis was to find patterns on the pages of Na vlastní oči (With One's Own Eyes) title that define gutter press in its specific form of political tabloid. The analysis was concerned with the time period from 2016 to 2019 during which the said title was published in total of four waves each of which related to the relevant pre-election campaign. The Na vlastní oči title was initially published anonymously and only later Jan Čížek, publisher of the regional town-hall newspaper and a Freedom and Direct Democracy Party (SPD) candidate, claimed to be the publisher. SPD subsequently became the final sponsor of the newspaper. In the first wave of publishing activity, the authors of the title focused on a disparaging campaign against the then-candidate for the Senate of the Parliament of the Czech Republic Parliament and, in a broader context, against the whole opposition within the City Council of the Prague 10 City Ward. In its later publications, the newspaper dealt mostly with topics aimed at spreading fear of an unspecified danger associated with the refugee crisis and concerns about the unknown in the form of the Islamic Religion which was always associated with the threat of terrorism. In the context of its election programme, SPD also communicated groundless criticism...
Keywords:
European Union; media construction; nationalism; patriotism; qualitative analysis; SPD; tabloid; tabloidization; Tomio Okamura; bulvarizace; bulvár; Evropská unie; kvalitativní analýza; mediální konstrukce; Na vlastní oči; nacionalismus; patriotismus; Praha 10; SPD; Svoboda a přímá demokracie; Tomio Okamura; vlastenectví
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/110723