Original title:
Uvolňování žáků z tělesné výchovy na základních školách
Translated title:
Release of pupils from physical education in elementary schools
Authors:
Miláčková, Andrea ; Pavlová, Ilona (advisor) ; Hošková, Blanka (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2019
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Název: Uvolňování žáků z tělesné výchovy na základních školách Cíle: Cílem této diplomové práce je zjistit hlavní příčiny uvolňování žáků z tělesné výchovy (TV) na 8 základních školách v okrese Kolín a Nymburk, nastínit zdravotní důsledky uvolňování, zmonitorovat situaci ohledně počtu uvolněných žáků se speciálními vzdělávacími potřebami (SVP) a prozkoumat subjektivní názory učitelů k dané problematice pomocí terénního sběru dat. Metodika: Jedná se o dotazníkové šetření, které proběhlo na 8 základních školách v okrese Nymburk a Kolín. Výzkumný soubor byl tvořen 16 učiteli tělesné výchovy (2 učitelé z každé školy), z toho bylo 12 žen a 4 muži. Dotazník vlastní konstrukce je rozdělen do 2 částí. První část, kde byly zjišťovány obecné informace a počty žáků, vyplnili všichni respondenti. Druhá část byla určena těm, kteří mají právě ve své třídě žáka se speciálními vzdělávacími potřebami. Výsledky: Na dotazovaných školách je ve školním roce 2018/2019 ve druhém pololetí z TV uvolněno 4,46 % žáků. Nejvíce žáků je uvolněno z důvodu onemocnění svalové, kosterní či pojivové tkáně (27 %). Dle učitelů byly nejčastějšími reálnými důvody, které hrály zásadní roli při uvolnění žáků z TV, příliš velký počet žáků ve skupině a nebezpečí progrese onemocnění či úrazu. Každý z těchto dvou důvodů učitelé zvolili pro 10...Title of the thesis: Release of pupils from physical education in elementary schools Aims of the thesis: The aim of this thesis was to find out the main causes of the release of pupils from physical education (PE) at 8 primary schools in the districts of Kolín and Nymburk, to outline the health consequences of release, to monitor the situation regarding the number of pupils with special educational needs (SEN) and to examine the subjective opinions of teachers on the issue using fieldwork data collection. Method: It is a questionnaire survey conducted at 8 primary schools in the district of Nymburk and Kolín. The research group consisted of 16 physical education teachers (2 teachers from each school), 12 women and 4 men. The questionnaire is divided into 2 parts. The first part, where general information and pupil numbers were collected, was completed by all respondents. The second part was intended for those who have pupils in their class with special educational needs. Results: 4.46 % of pupils were released from physical education at the schools interviewed in 2018/2019. The most common reason for TV release is muscle, skeletal or connective tissue disease (27 %). According to teachers, too many students in the group and the risk of progression of the disease or injury were the most frequent...
Keywords:
disadvantaged pupil; handicapped pupil; health; inclusion; Integration; physical education; release of physical education; school legislation; special educational needs; inkluze; Integrace; speciální vzdělávací potřeby; tělesná výchova; uvolnění z tělesné výchovy; zdravotní postižení; zdravotní znevýhodnění; zdraví; školní legislativa
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/109486