Original title:
Komparace vlivu sportovců a blogerů na nákupní preference studentů středních škol
Translated title:
Comparison of the athletes and bloggers influence on the behavioral intentions of secondary school students
Authors:
Bernardová, Martina ; Voráček, Josef (advisor) ; Ruda, Tomáš (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2019
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Název: Komparace vlivu sportovců a blogerů na nákupní preference studentů středních škol Cíle: Hlavním cílem diplomové práce je prostřednictvím marketingového výzkumu porovnat míru vlivu sportovců a blogerů na nákupní preference studentů středních škol. Metody: V diplomové práci je využito dvou na sebe navazujících metod. První z nich je metoda dotazníkového šetření zahrnující 508 respondentů, kteří byli během výzkumu studenty středních škol. 32 respondentů rozdělených do dvou skupin se zúčastnilo i druhé metody, kterou je focus group. Výsledky: Výsledky výzkumu ukazují, že ve všech zkoumaných oblastech, mají sportovci větší vliv na nákupní preference studentů středních škol než blogeři. Nejvýraznější rozdíly v efektivitě vyplynuly ze samotného porovnání obou skupin respondenty. Klíčová slova: marketingová komunikace, nákupní chování, referenční skupina, generace Z, sportovní celebrita, influencerTitle: Comparison of the athletes and blogger influence on the behavioral intentions of secondary school students Objectives: The main objective of this diploma thesis is to compare the influence of athletes and bloggers on the buying preferences of the students of Czech high school through marketing research. Methods: In the thesis are used two interdependent methods. The first of these methods is a questionnaire survey, which includes 508 respondents who were high school students during the survey. 32 respondents separated in two groups attended the second method, which is a focus group. Results: The research results show that athletes influence the behavioral intentions of secondary school students more than bloggers in every researched sphere. The main difference in effectivity is clear from the comparison between both groups by respondents. Keywords: marketing communication, shopping behaviour, reference group, generation Z, sports celebrity, influencer
Keywords:
generation Z; influencer; marketing communication; reference group; shopping behaviour; sports celebrity; generace Z; influencer; ingová komunikace; nákupní chování; referenční skupina; sportovní celebrita
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/109598