Název:
Psychoakustické vnímání shodně instrumentovaných souzvuků různě rozložených ve stereu
Překlad názvu:
Psychoacoustic Perception of Equal Instrumental Chords Distributed Differently in Stereo
Autoři:
Juren, Vojtěch ; Musil, Jaroslav (oponent) ; Jirásek, Ondřej (vedoucí práce) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2019
Jazyk:
cze
Nakladatel: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií
Abstrakt: [cze][eng]
Tato práce se zabývá psychoakustickým vnímáním shodně instrumentovaných souzvuků různě rozložených ve stereu. Také se zabývá psychoakustickým vnímáním neshodně instrumentovaných souzvuků různě rozložených ve stereu. Práce představuje, co je psychoakustické vnímání, podle čeho se určuje barva zvuku, jak funguje maskování mezi zvuky a pro člověka. Dále jsou ukázány zkoumané souzvuky (akordy), které byly různě rozloženy ve stereu. Akordy při výzkumu poslouchalo 72 posluchačů. Tito posluchači podle zvolené škály hodnotili srozumitelnost nástrojů, kdy v rámci akordu vždy každý jednotlivý tón hraje jiný nástroj. Nástroje byly rozděleny do tří kategorií podle jejich tvorby vyšších harmonických složek. Posluchači také hodnotili srozumitelnost nástrojů. Data od posluchačů byla vyhodnocena psychoakustickou metodou sémantického diferenciálu a byly určeny závěry.
This thesis deals with psychoacoustic perception of equally instrumented chords distributed differently in stereo. Also this thesis deals with psychoacoustic perception of unequally instrumented chords distributed differently in stereo. The thesis shows what is psychoacoustic perception, according to what is sound color determined, how does masking work between sounds and for people. Next, it shows examined chords which were differently distributed in stereo. These chords were listened by 72 listeners. They did, according to given scale, evaluate intelligibility of instruments within the chord where every individual tone was played by different instrument. The instruments were categorized into three categories according to their creating higher harmonic components. Also, the listeners evaluated intelligibility of the chords. The data were evaluated with help of psychoacoustic method called semantic differential and the results were set.
Klíčová slova:
akordy; barva zvuku; maskování; nástroje; posluchači; psychoakustika; stereo; vyšší harmonické složky; chords; higher harmonic components; instruments; listeners; masking; psychoacoustics; sound color; stereo
Instituce: Vysoké učení technické v Brně
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v Digitální knihovně VUT. Původní záznam: http://hdl.handle.net/11012/180558