Original title:
Svědek zašlých časů: Starý židovský hřbitov v Libni
Translated title:
Witness of Times Past: The Old Jewish Cemetery in Libeň
Authors:
Janáčová, Eva Document type: Papers Conference/Event: Zasedání k problematice sepulkrálních památek /15./, Praha (CZ), 20161019
Year:
2019
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Starý židovský hřbitov v Libni byl založen v 16. století, první zdokumentované náhrobky pocházejí až ze 17. století. Z hygienických důvodů byl hřbitov uzavřen v roce 1892, kdy se začalo pohřbívat na novém židovském hřbitově v Davídkově ulici. Z průzkumu provedeného v roce 1940, který zaznamenal 626 existujících náhrobků, plyne, že se zde ve výjimečných případech pohřbívalo ještě v roce 1895. \nZmíněný výzkum i bohatá fotografická dokumentace zachytily tradiční ikonografickou výzdobu náhrobků. Vedle geometrických a florálních ornamentů se zde objevoval známý motiv lvů, kohenských rukou i levitské nádoby. \nStarý židovský hřbitov v Libni byl několikrát zmenšen: poprvé před rokem 1875, kdy byla na jeho jižním cípu postavena budova železničního nádraží Dolní Libeň, podruhé během výstavby Libeňského mostu v roce 1929. V rámci akce Za Prahu krásnější byl pak hřbitov v roce 1965 zasypán kamením a zavezen zeminou. \nThe Old Jewish Cemetery in Libeň was founded in the 16th century, the first documented tombstones came from the 17th century. The cemetery was closed in 1892 for hygienic reasons, when burials began to take place at the New Jewish Cemetery in Davídková Street. From the research conducted in 1940, which recorded 626 existing tombstones, it arises that in exceptional cases burials were held here still in 1895. The cemetery was reduced in size several times: first before 1875, when the building of the railway station Lower Libeň was built on its southern tip, second during the construction of the Libeň bridgehead in 1929. According to the documentation preserved to this day, there were very valuable Renaissance, Baroque and Classicist tombstones clearly influenced by the urban sepulchral tradition at the cemetery. It was definitely not a rural type of burial ground, as was stated in the report from 1964. In terms of the iconography of the tombstones, traditional Jewish symbols appeared at the cemetery, such as Kohen’s hands and the Levite pitcher, the shofar, crown or in the most recent period a Star of David. Motifs of animals referring to the Hebrew names of the deceased were also common. Within the event For a More Beautiful Prague, the cemetery was covered with stones and buried in the soil in 1965.
Keywords:
Bohemia; cemetery; iconography; Jewish; Prague; sepulchral monuments Host item entry: Epigraphica & Sepulcralia 8. Fórum epigrafických a sepulkrálních studií, ISBN 978-80-88283-17-1
Institution: Institute of Art History AS ČR
(web)
Document availability information: Fulltext is available at the institute of the Academy of Sciences. Original record: http://hdl.handle.net/11104/0299259