Original title:
Posouzení vlivu modifikací křídla na poláru letounu
Translated title:
Influence of wing design modification on aircraft polar curve
Authors:
Mixová, Alexandra ; Matějů, Jiří (referee) ; Navrátil, Jan (advisor) Document type: Bachelor's theses
Year:
2019
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství Abstract:
[cze][eng]
Tato práce se zabývá stanovením aerodynamické poláry letounu Roko NG, jejím zhodnocením a návrhem modifikace křídla, vlivem modifikace na poláru letounu a určením základních letových výkonů. V úvodu je vysvětlena problematika a základy aerodynamiky. Následuje seznámení s konkrétním typem a porovnání s podobnými ultralehkými letadly. Měřením je stanovena skutečná polára, kterou lze porovnat s analyticky stanovenou polárou stávajícího letounu, a analyticky stanovenou polárou letounu s modifikovaným křídlem. Z nově stanovené poláry jsou vyjádřeny základní letové výkony a porovnány s letovými výkony stávajícího letadla.
This thesis focuses on determining the polar curve of Roko NG aircraft, its evaluation and design of possible wing modification; on the influence of said modification on the polar curve and determination of basic flight performance. The introduction explains basic concepts and problems of aerodynamics. The following part discusses the particular type in comparison with similar ultralight aircrafts. Measurement determines the actual polar curve which can be compared to the analytically determined polar curve of the existing airplane, and to the analytically determined polar curve of the plane with modified wing. From this newly defined polar curve, the basic flight performance is expressed and compared with the flight performance of the existing aircraft.
Keywords:
aerodynamics; flight performance; polar curve; ultralight; wing modification; aerodynamika; letové výkony; modifikace křídla; polára; ultralehký letoun
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/176915