Název:
Řidič senior jako riziková osobnost
Překlad názvu:
Elderly driver as a traffic risc personality
Autoři:
Sedlák, Emil ; Matuchová, Eva (oponent) ; Schmeidler, Karel (vedoucí práce) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2019
Jazyk:
cze
Nakladatel: Vysoké učení technické v Brně. Ústav soudního inženýrství
Abstrakt: [cze][eng]
Cílem této diplomové práce je posouzení současného stavu rizikových faktorů u osob starších 65 let v oblasti dopravy. Teoretická část obsahuje poznatky z literárních zdrojů v oblasti dopravní psychologie, zaměřuje se na snížení kognitivních schopností a psychomotorických dovedností a jejich dopady, asistenční prvky výbavy vozidla. Analytická část popisuje budoucí vývoj stárnutí populace, hodnotí statistiky nehodovosti seniorů, příklady nehod a uvádí kazuistiky z dopravně psychologického pracoviště. Vyhodnocení výsledků měření reakčního času seniorů a pro srovnání také mladších generací. Poslední kapitola je věnována opatřením, které by mohly přispět k nižší nehodovosti seniorů na pozemních komunikacích.
The goal of this thesis is to determine the current risk factors for individuals who are 65 years or older and using public transportation. The theoretical portion contains comments from literary sources which deal with transportation phychology with a focus on lower the cognitive abilities and psycho-motor skills and their effect as Well as the assistance features of cars. The analytical portion describes the future development of an aging population, ratings of statistics showing the accident proneness of senior citizens, examples of accidents, and casuistry from transport psychologist workplace. An analysis of the results from measuring reaction time of seniors and to compare it with younger generations. The final portion is dedicated to solutions that may be able to contribute to lower the number of accidents involving seniors of public transportation grounds.
Klíčová slova:
dopravní nehoda; dopravní psychologie; kognitivní funkce; reakční čas; senior; stárnutí populace; vozidlo; řidič; aging of population; cognitive function; driver; reaction time; senior; traffic accident; traffic psychology; vehicle
Instituce: Vysoké učení technické v Brně
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v Digitální knihovně VUT. Původní záznam: http://hdl.handle.net/11012/178164