Original title:
Implementace interpretu jazyka pro matematické výpočty
Translated title:
Implementation of a Language Interpreter for Mathematical Calculations
Authors:
Kobelka, Martin ; Šátek, Václav (referee) ; Veigend, Petr (advisor) Document type: Bachelor's theses
Year:
2019
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta informačních technologií Abstract:
[cze][eng]
Cílem práce je navrhnout nový programovací jazyk, který umožňuje efektivní zápis matematických výpočtů, implementovat demonstrační interpret zpracovávající vhodně zvolenou podmnožinu tohoto jazyka a navrhnout pro něj grafické uživatelské rozhraní, které zápis výpočtu usnadňuje a umožňuje efektivní a přehlednou vizualizaci výsledků výpočtu a jeho základní ladění. V práci je výsledný jazyk rozebrán a jsou s ním prováděny experimenty za pomocí vytvořeného interpretu. Jsou také popsány rozdíly mezi navrženým řešením a řešením, které nám poskytují konkurenční platformy.
The main goal of this bachelor thesis is to design and implement the new programing language, which can be used for mathematical computations, implement the demonstration interpret of this language and design a graphical user interface for it. The user interface makes it easy to write the calculation, enables effective and clear visualization of calculation results and basic debugging of calculation. The properties of the resulting language are described in the thesis with the several experiments with the interpret, which implements a~subset of the language. Differences between designed solution and other platforms are also described in the thesis.
Keywords:
ANTLR4; development environment; differential equation; Euler method; interpret; Java; JavaFX; programing language; Runge kutta; visualization; ANTLR4; diferenciální rovnice; Eulerova metoda; interpret; Java; JavaFX; programovací jazyk; Runge kutta; vizualizace; vývojové prostředí
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/180280