Original title:
Dramatická výchova v osobnostním a sociálním rozvoji studentů technických vysokých škol
Translated title:
The role of Drama-in-Education in personal and social development of persons studying technology at university level
Authors:
Schmidtová, Monika ; Koťátková, Soňa (advisor) ; Valenta, Josef (referee) ; Marušák, Radek (referee) Document type: Doctoral theses
Year:
2019
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Dramatická výchova v osobnostním a sociálním rozvoji studentů technických vysokých škol Abstrakt Disertační práce se zabývá využitím dramatické výchovy v učebních plánech technické univerzity. Kurzy na Fakultě stavební ČVUT v Praze byly zaměřeny na osobnostně sociální rozvoj studentů. Vzhledem k tomu, že kurzy zážitkové pedagogiky byly ve studijních plánech fakulty v době výzkumu neobvyklé, práce studuje jak výsledky výuky, tak vnímání těchto kurzů studenty. Cílem práce je obecně ověřit, zda dramatická výchova je schopna efektivně pomáhat osobnostně sociálnímu rozvoji technicky orientovaných studentů terciárního vzdělávání. Text sestává ze dvou částí. Teoretická část se zabývá historicko-kulturním kontextem vzniku dramatické výchovy a osobnostní a sociální výchovy, a jejich začleněním do edukačního procesu. Prokazuje, že začleňování dramatické výchovy do vzdělávacího systému v České republice bylo složité. Výzkumná část mapuje kurzy dramatické výchovy, které se uskutečnily na Fakultě stavební v letech 2011/12 a 2012/2013. Tyto kurzy měly formu povinně volitelného předmětu. Práce hledá odpověď na otázku, zda a jak dramatická výchova ovlivňuje osobnostní a sociální rozvoj vysokoškolských studentů technického zaměření, a které faktory ovlivňují studentské vnímání tohoto procesu. Zjišťuje, zda tito studenti...The role of Drama-in-Education in personal and social development of persons studying technology at university level Abstract The dissertation thesis deals with application of the Drama-in-Education form in a curriculum of a technical university. The courses at the Faculty of Civil Engineering, Czech Technical University in Prague were aimed to help the personal and social development of the students. As such courses and the form were unusual in the study plans in the time of research, both the outcome and the students' perception of the courses are studied. In general, the work aims to verify whether the Drama-in-Education form is able to effectively help the personal and social development of technically oriented students in tertiary education. The text consists of two parts. The theoretical part describes the historical and cultural context in which Drama-in-Education and also Personal and Social Education originated and were integrated into the educational process. It documents how complicated was the integration of Drama-in-Education into the Czech educational system. The research section describes and analyzes compulsory elective courses that took place at the Faculty of Civil Engineering, Czech Technical University in Prague in 2011/12 and 2012/2013. The thesis seeks to answer the question how...
Keywords:
Drama-in-Education; experience pedagogy; Personal and Social Education; personality development; technical universities; dramatická výchova; osobnostní a sociální výchova; rozvoj osobnosti; vysoké technické školy; zážitková pedagogika
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/107894