Název:
Československý trezorový hraný film 60. let jako obraz dobové politické situace.
Překlad názvu:
The czechoslovakien prohibited films of the 1960's era as a reflection of the political situation of the time.
Autoři:
Nevolová, Zuzana ; Novotný, David Jan (vedoucí práce) ; Bednařík, Petr (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2019
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Hlavním tématem i cílem bakalářské práce bylo nastínit, zda československé hrané filmy, které vznikly v 60. letech a na počátku normalizace putovaly do tzv. trezoru, skutečně odráží politickou situaci v tehdejším komunistickém režimu (a to nejen svým postojem, ale i postojem dobových médií k jednotlivým nepohodlným filmům) a mohly tak fungovat jako režimem nevyžádaný komentář doby. Práce se v teoretické části věnuje souhrnu politického i mediálního vývoje, přibližuje pak zejména cenzuru a vývoj československého hraného filmu od nástupu komunistického režimu do doby normalizace. V analytické části jsou pak jednotlivé vybrané trezorové filmy (Den sedmý, osmá noc, Kladivo na čarodějnice, Skřivánci na niti, Smuteční slavnost, Všichni dobří rodáci, Ucho a Žert) podrobeny rozboru obsahové i obrazové složky - v analýze jsou taktéž popsány konkrétní motivy, které mohly odkazovat na dobovou situaci. Další metodou využitou v bakalářské práci je popis perzekuce snímků a jejich režisérů či scénáristů, i nástin přístupu dobových médií k jednotlivým dílům ve vymezeném období. Tímto šetřením pak práce dochází k závěru, že vybrané trezorové filmy skutečně vychází z dobové situace a naráží i na konkrétní dění v komunistickém režimu. To vyústilo nejen v perzekuci snímků i jejich tvůrců, ale vesměs se odrazilo i v...The main focus and aim of this bachelors thesis was to determine, whether Czechoslovak prohibited films, which were made during the 1960's era and suppressed during the era of normalization, truly reflect the political situation of the communist regime (not only in their contents, but also in the approach the media of the time took towards the unwanted films) and whether those filmworks could serve as an unwanted commentary of the time. The theoretical part of this thesis therefore determines the context of the politics and media of the time, puts an emphasis on the censorship practice and the evolution of czech film history during the communist era. The analytical section concerns itself with the chosen prohibited films (Den sedmý, osmá noc (The Seventh Day, the Eight Night), Kladivo na čarodějnice (The Witch Hunt), Skřivánci na niti (Larks on a String), Smuteční slavnost (Funeral Ceremonies), Všichni dobří rodáci (All My Compatriots), Ucho (The Ear) and Žert (The Joke)). The cinematography and the contents of these films are analysed, as well as the references to the communist era. The particular way of suppression of the films and the filmmakers is also established. This thesis comes to a conclusion that the chosen forbidden films truly reflect the situation of the time and even some particular...
Klíčová slova:
60. léta; kinematografie; komunismus; média; normalizace; tisk; trezorový film; Československo; 60s; cinematography; communism; Czechoslovakia; media; normalization; press; prohibited film