Název:
Reforma právního vzdělávání v České republice
Překlad názvu:
Reforming Legal education in the Czech Republic
Autoři:
Blažek, Zdeněk ; Urban, Michal (vedoucí práce) ; Friedel, Tomáš (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2019
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Reforma právního vzdělávání v České republice Abstrakt Globalizace, europeizace a digitalizace dramaticky mění znalosti a dovednosti, jež jsou pro výkon právnických profesí klíčové. Aby i nadále plnily své poslání, české právnické fakulty se musí novému prostředí přizpůsobit. Tato práce využívá metodu komparace: srovnává právnické studijní programy na Právnické fakultě Univerzity Karlovy (PF UK) a nizozemské Univerzitě v Utrechtu. Cílem je určit, které aspekty nizozemského modelu odpovídají požadavkům moderní právnické pedagogiky a mohly by být implementovány na PF UK. Srovnávány jsou hlavní body vzdělávacího procesu (přijímací zkoušky, výuka, zkoušení) i struktura studijního programu a studijní plán. Poznatky jsou dány do širších společenských souvislostí. Ačkoliv několik důležitých odlišností lze nalézt v obecné rovině vzdělávacího systému (přijímací zkoušky, model řízení univerzit) či ve vzdělávací politice státu (financování), celá řada poznatků je v českém prostředí aplikovatelná. Oproti nizozemskému studijnímu programu má PF UK nedostatečně propojené jednotlivé body vzdělávacího procesu. Je zapotřebí vymezit jasné cíle vzdělávání. Ty by měly vycházet ze tří základních složek právnického vzdělání - znalostí, dovedností a hodnot. Cíle vzdělávání poté musí být reflektovány v cílech jednotlivých předmětů....Reforming legal education in the Czech Republic Abstract Under the influence of globalisation, European integration and digitalisation, knowledge and skills required for performance of legal professions change dramatically. In order to remain relevant Czech law schools have to adapt to this new environment. Presented thesis is comparing legal studies at the Charles University Faculty of Law (CUFL) and University of Utrecht. The aim is to identify state-of-the-art features of the Dutch educational model which could be implemented at CUFL. Comparison concerns main components of educational process (admission, teaching, examination) but also structure of the programs and curriculum. Findings are presented in wider societal context. Although there are notable differences at the level of educational system (admission, university governance) or national educational policy (funding), a number of findings could be applied in the Czech Republic. Compared to the Dutch study program, CUFL is lacking deeper connection between individual educational elements. Specific educational goals have to be set. These goals should be derived from three main components of legal education - knowledge, skills, and values. General educational goals then have to be represented in goals set for particular courses. In order to improve...
Klíčová slova:
právo; reforma; vzdělávání; education; law; reform