Original title:
Současné mediální obsahy očima dětských prosumerů
Translated title:
Contemporary media content through the eyes of child prosumers
Authors:
Hemerová, Aneta ; Soukup, Martin (advisor) ; Supa, Markéta (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2019
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Předmětem diplomové práce je kvalitativní analýza českého dětského televizního pořadu, který se zabývá představováním jiných kultur. Jejím cílem je odpovědět na to, jakým způsobem jsou jiné kultury v rámci pořadu představovány dětskému divákovi. Na tuto problematiku je nahlíženo v kontextu konceptu kultury a kulturní identity tak, jak ji definují sociální antropologové, tedy jako soubor významů a praktik, které jsou naučené. Dále v souvislosti s multikulturní výchovou, kdy se jako převládající přístup v pořadu ukazuje kulturně standardní přístup. Pozornost je věnována i zobrazení dítěte v mediálních obsazích a struktuře dětských mediálních obsahů. Kvalitativní analýza pořadu přinesla výsledné schéma Strategie dětského poznání, které ve třech fázích definuje způsob, jakým jsou jednotlivé oblasti divákovi prezentovány. První seznámení představuje úvodní krok, kdy se divák seznamuje s citově a ideologicky nezabarvenými fakty. V druhé konfrontační fázi je úvodní informace dále rozváděna a vztažena k hlavním postavám tak, že je jasně vymezeno, kdo jsme my, a kdo jsou "oni". V závěrečné fázi je divák vychováván v kontextu dominantní ideologie. Pořad pak divákovi předkládá konkrétní prvky, které tvoří celkový obraz o diskutované oblasti. Mezi tyto prvky patří primárně ukázka prostředí, jazyka,...This thesis contains a qualitative analysis of the Czech children's television program, which the main topic is the presentation of other cultures. The aim is to answer a question, of how other cultures are presented to the children audience within this particular program. The key terms are viewed in the context of the concept of culture and cultural identity as defined by social anthropologists, that is, as a set of meanings and practices that are learned. The findings are also understood and compared to multicultural education, in which a culturally standard approach is seen as the prevailing approach in the researched TV program. Attention is also paid to the representation of children in the media content, and to the structure of children's media content. The qualitative analysis brought the resulting scheme entitled as Strategy of Children's Knowledge, which defines the three phases way in which individual areas and different cultures are presented to the audience. The first introduction is the first step when the viewer gets acquainted with emotionally and ideologically unpainted facts. In the second confrontation phase, the introductory information is further elaborated and related to the main characters, so it is clearly defined as who "we" are and who are "the others". In the final stage,...
Keywords:
children; children television; Culture; multicultural learning; prosumer; television show; děti; dětská televize; Kultura; multikulturní výchova; prosumer; televizní pořad
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/108202