Home > Academic theses (ETDs) > Master’s theses > Influenceři na Instagramu jako novodobí názoroví vůdci a jejich role v životě dospívajících dívek v České republice
Original title:
Influenceři na Instagramu jako novodobí názoroví vůdci a jejich role v životě dospívajících dívek v České republice
Translated title:
Instagram influencers as new opinion leaders and their role in the life of teenage girls in the Czech republic
Authors:
Ščamburová, Jana ; Supa, Markéta (advisor) ; Reifová, Irena (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2019
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce se zabývá rolí influencerů na Instagramu v životech českých dospívajících dívek ve věku 15-18 let. Cílem práce je pochopit, jak dívky on-line tvůrce vnímají, jaký k nim mají vztah a jakou úlohu hrají v jejich životech. Důraz je kladen na reálnou zkušenost, kterou dívky s aplikací Instagram i s tvorbou influencerů mají. Teoretická část práce sumarizuje relevantní teorie, literaturu i výzkumy týkající se vybrané problematiky. Praktická část práce se soustředí na vyhodnocení vlastního výzkumného šetření, které bylo uskutečněno za pomoci kvalitativní výzkumné metody. Celkem bylo provedeno sedm polostrukturovaných hloubkových rozhovorů s dospívajícími dívkami aktivně užívajícími aplikaci Instagram. Hlavním zjištěním je skutečnost, že influenceři na Instagramu tvoří přirozenou součást životů vybraných dívek. Parasociální vztahy byly během výzkumu mezi dívkami a influencery zaznamenány. Aby influencer na Instagramu uspěl, musí být autentický, důležitou roli hraje také míra blízkosti ve vztahu influencer-follower. Výzkum poukázal na možnou on-line platformovou migraci influencerů i followerů, kdy cílovou platformou, na které uživatelé nejvíce působí, je Instagram. Influenceři na Instagramu hrají ve vztazích dívek s vrstevníky sociální roli. Dívky uvedly, že s konzumací obsahů influencerů na...This thesis discusses the role of Instagram influencers in the lives of Czech teenage girls aged 15-18. The aim of the thesis is to understand how girls perceive these online creators, what kind of relationship they have with them and what role they play in their lives. Emphasis is placed on real experience girls have with Instagram and with the creation of influencers. The theoretical part of the thesis summarizes relevant theories, literature and research on selected issues. The practical part of the thesis focuses on the evaluation of the research, which was carried out with the help of a qualitative research method. In total, seven semi-structured in- depth interviews were carried out with teenage girls actively using Instagram. The main finding is that Instagram influencers are a natural part of these girls' lives. Relationships between followers and online creators can be described as parasocial. In order to succeed on Instagram, an influencer must be authentic, while the degree of proximity in the influencer-follower relationship is also important. The research pointed to a possible online platform migration of both influencers and followers, where Instagram is the target platform for users to operate. Instagram influencers play a social role in girls' relationships with their peers. The...
Keywords:
adolescents; Generation Z; influencer; Instagram; new media; qualitative research; social network sites; dospívající; Generace Z; influencer; Instagram; kvalitativní výzkum; nová média; sociální sítě
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/108084