Název:
Konzumní společnost a reprezentace štěstí v reklamě
Překlad názvu:
Consumer Society and Representation of Happiness in Advertising
Autoři:
Žatečka, Lukáš ; Šrám, Kristián (vedoucí práce) ; Kolomoiets, Maksym (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2019
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Bakalářská práce se zabývá reprezentací štěstí v reklamně v kontextu teorie konzumní společnosti. Cílem práce je zjistit, jaké možnosti reprezentací štěstí ve spojení s konzumními produkty zprostředkovávají reklamy svým divákům, přičemž zkoumány jsou televizní a online reklamy vztažené k prostředí ČR. V první části práce jsou zpracovány teoretická východiska pro témata konzumní společnost, reklama a štěstí. Konzumní společnost je konceptualizována jako hedonicky orientovaná a etablovaná v materialistickém pojetí světa. Reklama je pojímána jako hlavní ideologický nástroj konzumní společnosti používaný k transformaci hodnot. Na štěstí je nahlíženo jak z hedonické, tak z eudaimonické perspektivy. Vzhledem k abstraktní povaze štěstí jsou z expertního diskursu odvozeny konstitutivní prvky štěstí, které slouží jako konceptuální rámec a výchozí kategorie pro analýzu. Rozlišeny jsou kategorie sociální vztahy, produktivní činnost a zdraví. Jejich zobrazení v reklamě následně zpracovává kvalitativně založená empirická část. Výběrový vzorek tvoří 24 reklam. Při práci s daty je použita metoda kvalitativní obsahové analýzy. V rámci analýzy jsou u každé výchozí kategorie identifikovány centrální motivy, které jsou doplňovány o jejich vizuální reprezentace. Formy reprezentací u jednotlivých motivů se prolínají a...The bachelor thesis deals with advertising representation of happiness in the context of consumer society theory. The aim of this work is to find out what possibilities of interpretation of happiness are in connection with consumer products, which mediate advertisements to their viewers. TV and online advertisements related to the environment of the Czech Republic are examined. The first part of the thesis deals with theoretical basis for themes of consumer society, advertising and happiness. Consumer society is conceptualized as hedonically oriented and established in the materialistic concept of the world. Advertising is seen as the main ideological tool of consumer society that is used to transform values. The happiness is seen from both perspectives, the hedonic and eudaimonic. Due to the abstract nature of happiness, constitutive elements of happiness are derived from expert discourse and serve as a conceptual framework and a default category for analysis. The default categories are social relationships, productive activity and health. The qualitative based empirical part subsequently processed the representation in advertising. The sample consists of 24 ads. The qualitative content analysis method is used for work with data. In the analysis, the central motives are identified for each default...
Klíčová slova:
eudaimonismus; hedonismus; konzum; konzumní společnost; reklama; reprezentace; well-being; štěstí; advertising; consumer society; consumerism; eudaimonism; happiness; representation; well-being. hedonism