Original title:
Systém formální pomoci dětem z dětských domovů při přechodu do samostatného života
Translated title:
A system of a formal assistance to children from children's home in transition to independent life
Authors:
Jaklová, Veronika ; Dobiášová, Karolína (advisor) ; Čampulková, Jitka (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2019
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato bakalářská práce zkoumá přípravu dětí z dětských domovů na samostatný život a zároveň i následnou pomoc po jejich odchodu ze zařízení, a to perspektivou expertů. Ačkoli se zdá být problematika dětí vyrůstajících v ústavní péči poměrně často diskutovaným tématem, praxi výrazně systémově neuchopené. Práce se tedy zaměřuje na konkrétní systému a na konkrétní oblasti představující pro děti určitá rizika při samotném opouštění instituce. Na problematiku je nahlíženo optikou teorie up implementace politiky a teorie vynořující se dospělosti. Empirická část představuje výsledky kvalitativního výzkumu, jež byl s rozhovorů.This bachelor thesis elaborates preparation of children from children's homes for their independent life as well as subsequent support after their leave from institution, all from perspective of experts. Eventhough problematic of children growing up in institutional care seems to be a relatively often discussed topic, the period of leaving is in practice severely unrecognized by the system. This thesis thus focuses on particular involved actors, their position and role in the system, and on specific areas representing threats while leaving the institution. The issue is viewed from the perspective of bottom-up theory of policy implementation and theory of emerging childhood. Empirical part represents the results of qualitative research, which was conducted with the experts using method of semi-structured interviews.
Keywords:
Children's Home; institutional care; integration into the society; syndrome of institutional dependence; dětský domov; institucionální péče; integrace do společnosti; syndrome ústavní závislosti
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/107156