Název:
Unplugged aktivity pro rozvoj informatického myšlení v rámci zájmového vzdělávání
Překlad názvu:
Unplugged activities for development of computational thinking in the context of non-formal education
Autoři:
Lhoťanová, Anna ; Štípek, Jiří (vedoucí práce) ; Vaňková, Petra (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2019
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce se zabývá problematikou rozvoje informatického a algoritmického myšlení v prostředí neformálního vzdělávání, konkrétně v podmínkách letní táborové činnosti, která je jednou z forem zájmového vzdělávání. Prostřednictvím pedagogického experimentu ověřuje, zda lze rozvíjet informatické myšlení účastníků tábora zařazením unplugged aktivit do programové náplně. V rámci teoretické části jsou charakterizovány koncepty informatického a algoritmického myšlení a její součástí je také představení unplugged metodiky. Praktická část vyhodnocuje pedagogický terénní experiment, pro jehož potřeby byly vytvořeny 3 soubory unplugged aktivit a 2 sady testovacích nástrojů. Experiment proběhl v rámci dvou letních pobytových táborů pro děti od 9 do 18 let, které byly pro potřeby testování rozděleny do dvou věkových kategorií. V rámci experimentu bylo zjištěno, že podmínky letní táborové činnosti umožňují zařazení unplugged aktivit, které představují metodu umožňující rozvoj informatického myšlení účastníků tábora. Ukázalo se však, že aktivity mají vliv pouze na účastníky, kteří při nich vykazují větší míru participace a zájmu o předložený problém, což jsou typicky starší děti. KLÍČOVÁ SLOVA unplugged aktivity, informatické myšlení, algoritmické myšlení, zájmové vzdělávání, letní táborová činnost, hraThis diploma thesis deals with the development of computational and algorithmic thinking in a non-formal education setting, specifically in the conditions of a summer camp activity, which is one of the forms of non-formal education. The thesis verifies by the pedagogical experiment whether it is possible to develop the computational thinking of camp participants, when unplugged activities are included in the programme content. The theoretical part defines the concepts of computational and algorithmic thinking. It also includes property of unplugged methodology. The practical part evaluates the pedagogical field experiment for which 3 sets of unplugged activities and 2 sets of test tools were created. The experiment took place during two summer camp for children from 9 to 18 years old, who were divided into two age groups for testing purposes. In pursuance of the experiment it was found out that the conditions of summer camp activity allow the inclusion of unplugged activities, which represent a method enabling the development of the computational thinking of the camp participants. Though it emerged that these activities have a bearing only on the participants who are more active during these activities and who are more interested in them. KEYWORDS unplugged activities, computational thinking,...
Klíčová slova:
algoritmické myšlení; hra; informatické myšlení; letní táborová činnost; unplugged aktivity; zájmové vzdělávání; algorithmic thinking; computational thinking; game; non-formal education; summer camp activity; unplugged activities