Název:
Využití arteterapeutických přístupů při výuce výtvarné výchovy na 1.stupni ZŠ
Překlad názvu:
Use of arteterapeutical approaches in art education at elementary school
Autoři:
KNĚZOVÁ, Michaela Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2019
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Práce pojednává o výtvarném vzdělávání na základní škole a o jeho propojení s arteterapií. Uvádí se požadavky na žáka a stanovení úspěšnosti, o fenoménu výtvarného projevu a jeho znacích v dětském projevu, komunikaci ve výtvarném projevu a ve výchově, imaginaci, vývoji výtvarného projevu a kognitivním vývoji dítěte a krizi ve výtvarném projevu. Dále pokračuje seznámením s východisky, přístupy a metodami arteterapie. Podrobně se zabývá projektivně intervenční arteterapií, která je založena na výtvarném ontogenetickém pojetí, její metodikou a metodikou používanou při vedení ve výtvarné výchově. Stručně pojednává o artefiletice, která je jedním z přístupů ve výtvarném vzdělávání. Dále v praktické části seznamuje s konkrétním využitím arteterapie s žáky během výuky výtvarné výchovy formou kazuistiky a popisu výtvarné činnosti. Popsána jsou témata zadávaná při výtvarném vedení a též různé alternativy metodického vedení a hodnocení posunu ve výtvarném vývoji. The thesis deals with art education at primary school and its connection with art therapy. Requirements for the pupil and the determination of success, the phenomenon of artistic ex-pression and its features in children's expression, communication in art expression and in edu-cation, imagination, development of artistic expression and cognitive development of the child and crisis in artistic expression are mentioned. It also continues with the introduction to the approaches, approaches and methods of art therapy. It deals in detail with the design-interventional art therapy, which is based on the art ontogenetic conception, its methodology and methodology used in leading in art education. It briefly discusses artefiletics, which is one of the approaches in art education. Furthermore, in the practical part introduces the specific use of art therapy with pupils during the education of art education in the form of case studies and description of art activities. Described are the topics given during the artistic leadership as well as various alternatives of methodological guidance and evaluation of the shift in visual development.
Klíčová slova:
arteterapie s dětmi; mladší školní věk; projektivně intervenční arteterapie; výtvarná výchova; výtvarný projev; vývoj zobrazování; Art Education; art therapy with children; artistic expression; developing of imaging; Junger school age; projective interpretative art therapy Citace: KNĚZOVÁ, Michaela. Využití arteterapeutických přístupů při výuce výtvarné výchovy na 1.stupni ZŠ. České Budějovice, 2019. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/55233