Original title:
Akademický vývoj studentů se specifickou poruchou učení na EF a FROV
Translated title:
Academic development of students with learning disability at the Faculty of Economics and Faculty of Fisheries and Protection of Waters
Authors:
MACHÁČKOVÁ, Jana Document type: Master’s theses
Year:
2019
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce je členěna na teoretickou a praktickou část. V teoretické části se zabývám specifickými poruchami učení, jejich typy a projevy. Věnuji se také jejich diagnostice a nápravě. V souvislosti se specifickými poruchami učení dále popisuji problematiku poruch chování, převážně ADHD, včetně specifik osobnosti dospělých s touto poruchou. Pozornost také věnuji vzdělávání jedinců se specifickými poruchami učení na vysoké škole. Popisuji systém vysokoškolského studia s možnostmi uplatnění studijních výhod pro studenta se specifickou poruchou učení. Závěr teoretické části zaměřuji na samotnou Jihočeskou univerzitu, její historii a působení jednotlivých fakult. V praktické části se zabývám analýzou studijních oborů/programů prezenčního studia na dvou fakultách Jihočeské univerzity - Ekonomické fakulty a Fakulty rybářství a ochrany vod. Jednotlivé předměty vyučované v daném studijním oboru analyzuji a přehledně uvádím požadavky nutné ke splnění daného předmětu. Z těchto požadavků následně vyvozuji studijní zátěž, která je definována na základě provedené analýzy jednotlivých studijních oborů na daných fakultách. Ta bude konfrontována s teoretickými poznatky vztahujícími se ke zvláštnostem a potřebám studenta se specifickou poruchou učení při vysokoškolském studiu.My diploma work is divided into theoretical and practical part. In theoretical part I engage with particular defect of studying, their types and demonstration. I also deal with their diagnostic and amendment. In the connection to particular defects of studying I also describe the trouble of defect of behaviour, mostly ADHD, including the defect of studying of adults. I also focus on education of individual with the particular defect of studying at university. I describe the system of studying at university with the possibility of advantage for students with particular defect of stuyding. The end of my theoretical part I aim on University of South Bohemia itself, its history and operating of each faculty. In my practical part I deal with analyze of students´branch/programmes of daily studying in two faculties of University of South Bohemia - Faculty of Economy and the Faculty of Fishing. Each subjects which are taught in particular studying branch I analyze and I show the requirements which are needed to pass that subject. After this I try to deduce the charge on students which has been defined on the base of analyze of each students branch in different faculties. It will be confronted with the theoretical piece of knowledge, which relates to needs and rarity of the students with the particular defect of studying while being a student at university.
Keywords:
ADHD; particular defect of studying; studying branch; studying programme; tertiary education; University of South Bohemia; ADHD; Jihočeská univerzita; specifické poruchy učení; studijní obor; studijní program; terciární vzdělávání Citation: MACHÁČKOVÁ, Jana. Akademický vývoj studentů se specifickou poruchou učení na EF a FROV. České Budějovice, 2019. diplomová práce (Mgr.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/52980