Original title:
Slovesa běžet a běhat v lexikografické perspektivě
Translated title:
The Verbs běžet and běhat (to Run) in the Lexicographical Point of View
Authors:
Čurdová, Veronika ; Kroupová, Magdalena Document type: Papers Conference/Event: Slovanská lexikografie počátkem 21. století, Praha (CZ), 20160420
Year:
2018
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Příspěvek se zaměřuje na lexikografické zpracování dvou českých sloves běžet a běhat v Akademickém slovníku současné češtiny. Pozornost je věnována morfologickým otázkám a sémantické struktuře daných sloves. Významové struktury obou sloves jsou do značné míry symetrické, liší se zejména sémantickými rysy determinovanosti – indeterminativnosti. V řadě významů se však vyskytují asymetrie. Všechny podobnosti a rozdíly jsou reflektovány ve slovníkových definicích těchto sloves. Zvláštní pozornost je v příspěvku věnována primárním významům: pohybu živých tvorů i metaforickým a také metonymickým posunům sekundárních významů.The paper deals with the dictionary treatment of two Czech verbs běžet and běhat in the monolingual Academic Dictionary of Contemporary Czech. The paper focuses on the morphological issues and semantic structure of the aforementioned verbs. Some of meanings are symmetrical, differ only in determinate – indeterminate character, and others are asymmetrical. All symmetries or asymmetries are reflected in the dictionary definitions. Special attention is paid to primary meaning: locomotion of living beings and to metaphorical and metonymic transfer establishing secondary meanings.
Keywords:
determinate verbs; dictionary-making principles; indeterminate verbs; lexicography; monolingual dictionary; verbs of motion Project no.: DF13P01OVV011 (CEP) Funding provider: GA MK Host item entry: Slovanská lexikografie počátkem 21. století. Sborník příspěvků z mezinárodní konference. Praha 20. – 22. 4. 2016, ISBN 978-80-86420-65-3
Institution: Institute of the Czech Language AS ČR
(web)
Document availability information: Fulltext is available at the institute of the Academy of Sciences. Original record: http://hdl.handle.net/11104/0296841