Název:
Výtvarná výchova a hra z pohledu teorie objektních vztahů
Překlad názvu:
Art Education and Play from the Viewpoint of the Object Relations Theory
Autoři:
VYSUŠIL, Pavel Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2019
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Tato práce si klade za cíl podrobně prozkoumat a klasifikovat fenomén hry a její vztah k výtvarné činnosti a edukaci. Jako první východisko využívá pohledu obecné a vývojové pychologie. Důraz je kladen na formální a funční vymezení pojmu hry. Tuto teoretickou základnu pak rozšíříme a konfrontujeme s pohledem hlubinné psychologie. Teorie rozvýjená hlubinnou psychologií lépe a podrobněji objasňuje spojení mezi hrou, osobností, imaginací a kreativitou. Hlavním zdrojem pak budou práce představitelů teorie objektních vztahů. Díky zaměření na raný vývoj osobnosti člověka odkrývají místo a čas vzniku jevů spojených s uměleckou činností a jejich význam pro lidskou psychiku. Na základě teorií obecné a hlubinné psychologie budou poté předložena východiska, která z nich vyplývají pro didaktické strategie výtvarné výchovy a pro výtvarného pedagoga. Předložená východiska budou následně konfrontována s odbornou literaturou současného pojetí výtvarné edukace.This work aims to explore the phenomenon of play in detail and classify its relationship to artistic activity and education. As its starting point it uses the paradigm of general and developmental psychology with an emphasis on the formal and functional definition of the term play. This theoretical background will then be widened by- and confronted with the viewpoint of the depth psychology. The theories of the depth psychology will explain the connotations between the play, personality, imagination, and creativity more in depth. The main sources of this work will then be the works of the main representatives of the object relations theory. Due to their focus on early personality development they will help with uncovering where, when and which phenomena connected to artistic activity take place and their influence on human mentality. In this work's conclusion, based on the theories of the general and depth psychology, the foundations for didactic strategies of art education and art psychologists will be proposed, which arise from these theories. These foundations will, finally, be confronted with specialist literature about current approaches to arts education.
Klíčová slova:
hra; imaginace; keativita; potenciální prostor; teorie objektních vztahů; umění; výtvarná výchova; arts; arts education; creativity; imagination; object relations theory; play; potential space Citace: VYSUŠIL, Pavel. Výtvarná výchova a hra z pohledu teorie objektních vztahů. České Budějovice, 2019. diplomová práce (Mgr.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/52678