Název:
Tranzitní programy realizované v rámci studia praktické školy dvouleté
Překlad názvu:
Transit programms implemeted under a two-year study of practical school
Autoři:
HAVELKOVÁ, Denisa Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2019
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Ve své práci jsem se zaměřila na přechod ze školy do zaměstnání u lidí s mentálním postižením. Popisuji základní terminologické vymezení pojmu mentální postižení. Dále je v práci popsáno rozdělení a charakteristika jednotlivých stupňů mentálního postižení. Následuje popis období dospívání, které úzce souvisí s tímto důležitým posunem v životě, profesní příprava mládeže s mentálním postižením, samotný přechod ze školy do práce a také důležitý popis tranzitního programu. Cílem práce je, zaměřit se na průběh pracovního začleňování osob s mentálním postižením, na jaké pozice se program snaží klienty umístit a na jakých pozicích klienti pracují po ukončení tranzitního programu. Cílovou skupinou jsou tedy klienti, kteří program nyní navštěvují, ale také klienti, kteří programem již prošli a nyní jsou zaměstnáni. Praktická část práce začíná zvolením vlastních cílů. V dalších podkapitolách následuje metodika, kterou jsem si pro tuto práci zvolila k dosažení cílů. Podle rozhovorů se zaměstnanci jsem sepsala průběh tranzitního programu. Z rozhovorů s aktivními klienty jsem vyhotovila osobní anamnézy, zjistila, na jaké pracovní pozice se připravují, a od bývalých klientů jsem pomocí rozhovorů zjišťovala, kde jsou nyní zaměstnáni. Tranzitní program vnímám jako specifický program, který má v otevřené občanské společnosti své platné místo. In my thesis I focused on the transition from school to work in people with mental disabilities. I describe the basic terminological definition of mental disability. Furthermore, the thesis describes the division and characteristics of individual levels of mental disability. This is followed by a description of the period of adolescence, which is closely related to this important shift in life, the vocational training of young people with mental disabilities, the transition from school to work itself and an important description of the transit program. The aim of the thesis is to focus on the course of work integration of people with mental disabilities, to what positions the program tries to place the clients and in what positions clients work after the end of the transit program. The target group therefore consists of those clients who are visiting the program now, but also the clients who have already gone through the program and are now employed. The practical part of the thesis starts with stating the goals. In the following subchapters, the methodology chosen follows. According to interviews with employees, I have written a transit program. I made a personal history from interviews with active clients, found out what jobs they were working on, and interviewed former clients to find out where they were employed. I see the transit program as a specific program that has a valid place in open civil society.
Klíčová slova:
Mentální postižení; profesní příprava; přechod ze školy do zaměstnání; tranzitní program; význam práce; Mental Disability; professional training; the importance of work; transit program; transition from school to work Citace: HAVELKOVÁ, Denisa. Tranzitní programy realizované v rámci studia praktické školy dvouleté. Č. Budějovice, 2019. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Zdravotně sociální fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/51576