Název:
Využití klasické a současné dětské literatury k rozvoji čtenářské gramotnosti na 1. stupni ZŠ
Překlad názvu:
The use of classical and contemporary Children's literature to the reading literacy development of learners at 1st degree of elementary
Autoři:
KLEINOVÁ, Andrea Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2019
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce se zabývá využitím klasické a současné literatury k rozvoji čtenářské gramotnosti na 1. stupni základních škol. Zaměřili jsme se v ní zejména na výzkum oblíbené literatury žáků 3.-5. ročníků ZŠ. Dále jsme zjišťovali, jakou mimočítankovou četbu volí učitelé k rozvoji čtenářské gramotnosti svých žáků a jak s touto četbou pracují. V teoretické části uvádíme krátký vhled do problematiky čtenářské gramotnosti, současných výsledků výzkumu, metod, strategií a faktorů ovlivňujících čtenářskou gramotnost. Ve výzkumné části uvádíme výsledky dotazníkového šetření rodičů žáků, kde byla hlavní pozornost věnována preferenci titulů, autorů a žánrů jejich dětí. V praktické části jsme navázali na výsledky těchto šetření a z uvedené literatury metodicky zpracovali pracovní listy, jejichž průvodní aktivity směřují k rozvoji čtení s porozuměním a k nácviku čtenářských strategií. Zaměřili jsme se převážně na jejich motivační a zábavný charakter. Pracovní listy s aktivitami byly ověřeny ve vybraných třídách ZŠ a doplněny o bohatou reflexi z praxe.The thesis deals with the use of classical and contemporary literature for the development of reading literacy at primary schools. We focused mainly on the research of popular literature of third to fifth grade primary pupils. We also investigated what extra-curricular reading materials teachers choose to develop their pupils' reading literacy and how they work with them. In the theoretical part, we present a brief insight into the issue of reading literacy, current research results, methods, strategies and factors influencing reading literacy. In the research part, we present the results of a questionnaire survey of pupils' parents, where the main attention was paid to the preferences of titles, authors and genres of their children. In the practical part, we followed up on the results of these surveys and designed worksheets with activities aimed at promoting reading comprehension and developing reading strategies. We focused mainly on their motivational and entertaining character. Worksheets with activities were verified in selected classes of primary schools and supplemented by rich reflection from practice.
Klíčová slova:
klasická literatura; literatura dětí a mládeže; metodické listy; oblíbená literatura; pracovní listy; současná literatura; základní škola; český jazyk a literatura; čtenářská gramotnost; čtenářské strategie; čtenářství; children's and youth literature; classical literature; contemporary literature; methodological sheets; popular literature; primary school; reading; reading literacy; reading strategies; worksheets Citace: KLEINOVÁ, Andrea. Využití klasické a současné dětské literatury k rozvoji čtenářské gramotnosti na 1. stupni ZŠ. České Budějovice, 2019. diplomová práce (Mgr.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/55144