Název:
Využití diagnostického materiálu v oblasti čtenářské pregramotnosti u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami
Překlad názvu:
Use of diagnostic material in the field of reader preliteracy in children with special educational needs
Autoři:
ŠIMEČKOVÁ, Jana Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2019
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Bakalářská práce je zaměřena na možnosti využití pracovních listů jako diagnostického materiálu v rámci čtenářské pregramotnosti u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. Cílem práce je zjistit úspěšnost a vhodnost těchto pracovních listů u skupiny dětí s diagnostikovanou vývojovou dysfázií a skupiny dětí s diagnostikovanou vývojovou dysfázií a přidruženým ADHD. Práce je rozdělena na dvě části, teoretickou a praktickou. Teoretická část se zabývá teoretickými východisky týkající se pojmem čtenářská pregramotnost a jejího ukotvení v rámcovém vzdělávacím programu. Dále se zabývá úlohami a možnostmi rozvíjení kognitivních procesů a percepčně motorických a v rámci čtenářské pregramostnosti v předškolním vzdělávání. Pozornost teoretické části je také zaměřena na osobnost dítěte předškolního věku se speciálními vzdělávacími potřebami, je zde uvedena problematika dětí s poruchami pozornosti ADHD a dětí s narušenou komunikační schopností. V závěru teoretické části jsou uvedeny základní pojmy pedagogické diagnostiky, její pojetí v rámcovém vzdělávacím programu pro předškolní věk a některé možné metody tohoto diagnostikování v mateřských školách. V praktické části je stanovena výzkumná otázka vztahující se k tématu a je provedeno kvalitativní šetření deseti dětí předškolního věku se speciálními vzdělávacími potřebami. V rámci tohoto šetření je vypracován diagnostický materiál (pracovní listy). U těchto diagnostických pracovních listů je následně vyhodnocena úspěšnost a jsou sledována případná úskalí při práci s nimi. V závěru jsou zodpovězeny výzkumné otázky a je provedeno celkové shrnutí tohoto výzkumného šetření.The bachelor thesis focuses on the use of worksheets as a diagnostic material in the framework of reading literacy in children with special educational needs. The aim of the work is to determine the success and suitability of these worksheets in the group of children with diagnosed developmental dysphasia and groups of children with diagnosed developmental dysphasia and associated ADHD. The thesis is divided into two parts, theoretical and practical. The theoretical part deals with the theoretical background regarding the concept of reader literacy and its anchoring in the frame curriculum. It also deals with the roles and possibilities of developing perceptually motor and cognitive processes within the reader's pre-school education in pre-school education. The attention of the theoretical part is also focused on the personality of a pre-school child with special educational needs, the issue of children with disturbances of attention of ADHD and children with impaired communication ability. At the end of the theoretical part are presented the basic concepts of pedagogical diagnostics, its conception in the frame curriculum for pre-school age and the possibilities of this diagnostics in kindergartens. In the practical part, the research questions related to the topic are set and a qualitative survey of ten pre-school children with special educational needs is carried out. Diagnostic material (worksheets) has been developed within this survey. These diagnostic sheets are then evaluated for success and are monitored for any pitfalls when working with them. In conclusion, the research questions are answered, and an overall summary of this research is carried out.
Klíčová slova:
dítě se speciálními vzdělávacími potřebami; pedagogická diagnostika; pracovní list; čtenářská pregramotnost; child with special educational needs; pedagogical diagnostics; reading literacy; worksheet Citace: ŠIMEČKOVÁ, Jana. Využití diagnostického materiálu v oblasti čtenářské pregramotnosti u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. České Budějovice, 2019. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/54283