Název:
Komparace havarijního pojištění na českém trhu
Překlad názvu:
The Comparison of a Car Insurance in the Czech Republic
Autoři:
BENÁKOVÁ, Lenka Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2019
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Problematika pojištění automobilů na českém trhu je stále aktuálnější, protože počet majitelů automobilů neustále roste. Na každého druhého obyvatele České republiky v dnešní době připadá vlastnictví osobního automobilu. Hlavním cílem této bakalářské práce je porovnat pojištění nabízená jednotlivými pojišťovnami a vybrat, která pojišťovna nabídne optimální variantu pro zvoleného klienta na základě zadaných požadavků. Optimálního pojistného produktu je dosaženo metodami vícekriteriálního hodnocení variant. První část je věnována literární rešerši, jejíž úkolem je představit pojištění jako takové, historii pojištění, klasifikaci pojištění, pojištění vozidla, a nakonec metody vícekriteriálního hodnocení variant. Druhá část je praktická. Nejprve je definováno 6 pojišťoven s největším podílem na českém trhu, pak je představeno portfolio jejich produktů a stanoven modelový příklad (konkrétní automobil a klienti). Pro určení důležitosti každého kritéria se tato část řídí třemi metodami (metodou pořadí, metodou bodovací a metodou postupného rozvahu vah) Jejich hodnoty byly poté zprůměrovány, aby bylo dosaženo co nejpřesnějšího výsledku. Dále je stanoveno konečné pořadí jednotlivých variant s použitím metody váženého pořadí variant a váženého bodového ohodnocení.The issue of a car insurance on the Czech market is becoming more topical as the number of car owners is still growing. Every second inhabitant of the Czech Republic owns a personal car nowadays. The main purpose of this bachelor thesis is to compare insurances offered by individual insurance companies and to choose which insurance company offers an optimal option for the chosen client based on the given requirements. The optimal insurance product is reached with the aid of Multi Criteria Decision Making (MCDM) methods. The first part is dedicated to a literary research. The task of the first part is to introduce the insurance as such, the history of insurance, insurance classification, car insurance and finally, MCDM. The second part is practical. First, 6 insurance companies with the greatest share on the Czech market are defined, then a portfolio of their products is introduced as well as a model example (a specific car and clients). To determine the importance of each criterion, this part follows three methods (the ranking method, the scoring method and finally, the weighting method). Their values were afterwards averaged, so it that it would result in the most exact determination of the values. Next, the final order of single variants is established with use of weighted ranking method and weighted scoring method.
Klíčová slova:
kritéria; metody vícekriteriálního hodnocení variant; pojištění; pojišťovny; váhy kritérií; criteria; insurance; insurance company; multi-criteria decision making methods; weight of criteria Citace: BENÁKOVÁ, Lenka. Komparace havarijního pojištění na českém trhu. České Budějovice, 2019. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Ekonomická fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/50755