Název:
Vennovy diagramy - výuka na střední škole metodou CLIL
Překlad názvu:
Venn diagrams - Teaching Mathematics using the CLIL method for upper secondary pupils
Autoři:
Vojířová, Barbora ; Novotná, Jarmila (vedoucí práce) ; Moraová, Hana (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2019
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Tato práce je věnovaná výuce matematiky metodou CLIL. Vyučovaným tématem jsou Vennovy diagramy a slovní úlohy řešené s využitím těchto diagramů, zvoleným jazykem pro metodu CLIL je angličtina. Nejprve je popsána metoda CLIL, následně se v práci věnuji množinám a Vennovým diagramům. Cílem práce bylo připravit a realizovat dvě vyučovací hodiny metodou CLIL a dvě vyučovací hodiny česky, následně na třetí hodinu připravit kontrolní test v obou vyučovaných jazycích. Cíl práce byl realizován pomocí výukového experimentu, který proběhl ve dvou třídách víceletého gymnázia (v kvintách - první ročník SŠ). Sestavila jsem a vyzkoušela čtyři pracovní listy - dva s českými a dva s anglickými úlohami, prezentaci pro hodinu vedenou metodou CLIL a testy pro obě jazykové verze. Zadání i řešení je součástí práce. Před samotnou přípravou hodin a výukou byly stanoveny následující dvě výzkumné otázky: 1. Co je nutné při přípravě na výuku Vennových diagramů metodou CLIL zohlednit a do hodin přidat oproti výuce v českém jazyce? 2. Jaké úspěšnosti dosáhnou žáci vyučovaní metodou CLIL a žáci vyučovaní česky v sestavování rovnic a v odpovědích na otázky ve slovních úlohách v závěrečném testu? Při přípravě na hodiny v angličtině bylo nutné úlohy upravit tak, aby obsahovaly podobné větné struktury. Oproti hodinám v češtině...This thesis focuses on the teaching of mathematics using the CLIL method. The topic is Venn diagrams and learning how to solve problems using these diagrams. The language chosen for the CLIL method is English. First, the CLIL method is described, and later I introduce sets and Venn diagrams. The aim of the thesis is to prepare and implement two lessons using the CLIL method in English, and two lessons in Czech, followed by preparing a test in both languages for a third lesson. The thesis was realized by conducting a teaching experiment, which took place in two classes of multi- year grammar school (in the Quintas - the first year of secondary school). I have compiled and tested four worksheets - two with Czech tasks, two with English tasks, a presentation for the lesson using the CLIL method, and tests for both language versions. Both the tasks and solutions are part of the thesis. Before the preparation of the thesis, the following two research questions were identified: 1. What needs to be taken into consideration when preparing for the Venn diagrams lesson using the CLIL method, and what needs to be added to this lesson compared to the Czech lesson? 2. At what success rate will pupils learn using the CLIL method in English and pupils using Czech, with regard to equation building and answers to...
Klíčová slova:
CLIL; množina; slovní úlohy vedoucí na řešení Vennovým diagramem; Vennovy diagramy; výuka anglického jazyka; výuka matematiky; CLIL; set; solving problems using Venn diagram; teaching of English language; teaching of Mathematics; Venn diagrams