Název:
Nadané dítě v předškolním věku
Překlad názvu:
Nadané dítě v předškolním věku
Autoři:
BABIDORIČOVÁ, Nikola Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2019
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Tato práce se zabývá problematikou vzdělávání a výchovy nadaných dětí v předškolním období. Výzkum je zaměřen na prostředí mateřské školy a rodinné prostředí. Cílem je přispět k upřesnění obrazu předškolního dítěte s projevy nadání, najít pozitiva a rizika v jeho výchově a vzdělávání v prostředí mateřské školy a v rodinném prostředí. Obsahem teoretické části je vysvětlení definice pojmu nadání, teoretické přístupy k této problematice, charakteristika nadaného dítěte a jeho projevy nadání a problémy, které se mohou v jeho vývoji objevit, dále vzdělávání a metody k vyhledávání těchto jedinců, komunikace a spolupráce pedagoga s rodiči nadaného dítěte. Praktickou část tvoří případové studie nadaných dětí v předškolním věku. Jsou použity metody přímého pozorování nadaných dětí v prostředí mateřské školy, kde jsou při běžných činnostech zkoumány jejich individuální nadprůměrné schopnosti, ale i dovednosti, ve kterých tolik nevynikají. Dále jsou využívány metody polostrukturovaného rozhovoru s rodiči a pedagogy, kteří se podílejí na výchově a vzdělávání nadaného dítěte.This thesis deals with the topic of education and upbringing of gifted preschool - age children. The aim is to specify the image of the gifted pre-school child, find positive sides and risks during his/her education and upringing in kindergarten and family environment. Theoretical part consists of explanation of the term gift, theoretical attitudes to this issue, characteristic of the gifted child and manifestation of the gift, problems that can release during his/her development. Another part describes the education, identification of those children, cooperation of the pedagogue with gifted child´s parents. Practical part consits of case studies of the gifted preschool - age children. There are used methods of direct observation of the gifted children in kindergarten environment where is observed characteristical behaviour of the gifted child during daily activities, their exceptional abilities and skills they are not so good at. Then there are used methods of semi - structured interviews with the parents and pedagogues who participate in education and upbringing of the gifted child.
Klíčová slova:
nadané dítě; nadání; Předškolní období; vzdělávání; výchova; education; gift; gifted child; Preschool - age; upbringing Citace: BABIDORIČOVÁ, Nikola. Nadané dítě v předškolním věku. České Budějovice, 2019. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/54309