Original title:
Role sémiotiky vizuálního marketingu při budování značky
Translated title:
The Role of Visual Marketing Semiotics in Brand Building
Authors:
Tesařová, Veronika ; Fišerová, Michaela (advisor) ; Gvoždiak, Vít (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2019
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce se soustředí na zmapování sémiotiky marketingu a možnostem propojení těchto oborů. V rámci práce se budeme zabývat rozborem jednotlivých modů vizuálního marketingu a celkového dopadu na vnímání a budování značky propojením těchto prvků. V průběhu práce se budeme z větší části věnovat teorii multimodality Gunthera Kresse a v souvislosti s tím se zaměříme i na pravidla grafického designu, která se projevují uvnitř jednotlivých modů, a díky kterým lze docílit kvalitní a konzistentní komunikace. Pozornost bude věnována sémiotické analýze barev, fontů, rozložení obrazů a fotografií a dalším složkám důležitým při vytváření strategie vizuálního marketingu. V empirické části budou představeny dvě si podobné značky, na kterých budou jednotlivé mody demonstrovány. Ačkoliv jsou si obě značky podobné, jedna z nich má jasně rozeznatelný brand, zatímco druhá značka se potýká s neúspěchem. Pomocí analýzy a srovnání vizuálního obsahu obou značek budeme schopni detekovat chyby, které mohou být pro budování značky zásadní a mohou mít negativní dopad na vnímání potenciálních klientů s následkem zániku značky. Ve výsledku práce by se pak měla potvrdit důležitost využití sémiotických postupů v marketingové komunikaci.The Diploma thesis is focused on marketing and semiotics and the use of these two fields combined. In the course of the thesis, we will deal with the analysis of single visual marketing modes and the overall impact on perception of the brand and also its ́ building by linking these elements. In the thesis, we will focus on the Gunter Kress ́ theory of multimodality and, in this context, we will focus on graphic design rules, which are reflected within each mode and which can deliver quality and consistent communication. Attention will be paid to semiotic analysis of colors, fonts, utilization of images and photos and other components important for creating a visual marketing strategy. In the empirical section, two similar brands will be introduced, on which the single modes will be demonstrated and analyzed. Although the two brands are similar to each other, one has a clearly recognizable brand identity, while the other brand is failing. By analyzing and comparing the visual content of these two brands, we will be able to detect errors that may be critical to brand building and may have a negative impact on the perception of the potential clients with the result of brand extinction. In the result of the thesis, we should be able to confirm the importance of using semiotic techniques in marketing...
Keywords:
brand building; design; graphic design rules; marketing communication; multimodality; semiotics; visual marketing; budování značky; design; marketingová komunikace; multimodalita; pravidla grafického designu; sémiotika; vizuální marketing
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/105401