Název:
Faktory rozvoje vzdělanosti v Africe a jejich regionální diferenciace
Překlad názvu:
Factors of education in Africa and their regional differentiation
Autoři:
Tillová, Petra ; Hasman, Jiří (vedoucí práce) ; Kolomazníková, Jana (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2019
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Faktory rozvoje vzdělanosti v Africe a jejich regionální diferenciace Abstrakt Vzdělání je jedním ze základních motorů rozvoje a jeho důležitost v chudých zemích je nezpochybnitelná. Cílem práce je identifikovat nejvýznamnější faktory ovlivňující vzdělávání a ty následně analyzovat a rozebrat za pomoci dalších zdrojů a dat. Teoretická část je věnována zdůraznění komplexity v problematice vzdělávání a vybraným přístupům ke studiu faktorů vzdělanosti. Empirická část se skládá z rešerše souhrnných zpráv UNDP (MDGs) a UNESCO (EFA) za země, kde byly tyto zprávy dostupné v angličtině, a analýzy jednotlivých identifikovaných faktorů, jejichž možné působení je diskutováno na základě dalších odborných studií. Faktory byly kategorizovány na základě literatury, bylo rozlišeno hlavní dělení na makro a mikro faktory, dále pak dle povahy věci. Nejčastěji byly ve zprávách zmiňovány školní faktory (školní výdaje, kvalita učitelů), politické a ekonomické faktory (chudoba) či sociokulturní faktory (postavení žen). Z analýzy použitých zdrojů však vyplynulo, že naprosto zásadní je právě komplexní pohled a zahrnutí co největšího možného počtu faktorů do studia dané problematiky. Pro doplnění a snahu popsat možné regionální diferenciace byly porovnány variační koeficienty za jednotlivé skupiny obyvatel členěných dle relevantních...Factors of education in Africa and their regional differentiation Abstract Education is one of the primary driving forces of development and its importance in the poor countries is undoubtable. The aim of the diploma thesis is to identify the most significant factors affecting education in African states and to analyse them by using of the additional sources and data. The theoretical part points out the complexity in the education and introduces selected approaches in the education studies. The empirical part consists of the research of summary reports by UNDP (MDGs) and UNESCO (EFA) for countries with available reports in English; and analysis of particular factors connected of discussion with another scientific publications. These factors were classified on the basis of literature, to macro and micro factors first, subsequently according to the meaning. The most mentioned factors in the summary reports were school factors (school expenditures, teacher quality), political and economic factors (poverty) or sociocultural factors (women status). According to the conducted research it is obvious that the complex perspective of this issue and including as much factors as possible is essential. The variation coefficient was set for the possibility to find regional differentiation for particular groups of people...
Klíčová slova:
Afrika; gramotnost; nerovnost; regionalizace; vzdělání; Africa; education; inequality; literacy; regionalization