Original title:
Komparace sexistických reklam: webové stránky vs. další formy marketingové komunikace
Translated title:
Comparison of sexist advertising: websites vs. other forms of marketing communication
Authors:
Nápravníková Kořanová, Johana ; Klabíková Rábová, Tereza (advisor) ; Zezulková, Markéta (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2019
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce porovnává užití sexistických komunikačních prostředků v reklamách a na webových stránkách firem Free Rádio, ÚAMK, Pila Pasák a Rodinný pivovar Bernard. Teoretické zázemí práce je tvořeno rešerší literatury týkající se médií, mediální komunikace, nových médií, marketingové komunikace, sexismu a lingvistických aspektů marketingové komunikace. Velká pozornost je věnována pragmatickým aspektům reklamního jazyka, jazykovým funkcím v reklamě a mluvním aktům v reklamě. Teoretická část pokrývá i poznatky týkající se sexuální tematiky v reklamě, především klasifikaci užívaných sexuálních informací, efektivitě jejich používání, zmiňuje i sexistické výrazové prostředky typické pro reklamu a etické a právní rámce, které reklamu omezují. Druhá část práce je prakticky zaměřená a analyzuje reklamy a webové stránky výše zmíněných firem. Reklamy jsou analyzovány pomocí formuláře, který spojuje prvky pragmatiky, sémiotiky a sémantiky tak, aby byla reklama zachycena jako intersémiotický útvar. Dále je zohledněna užitá sexuální informace a sexistické prostředky. Webové stránky jsou analyzovány pomocí formuláře, který si všímá struktury webu, cíle webu, designu, užitých výrazových prostředků, pragmatických aspektů užitého jazyka a sexismů. Cílem práce je zodpovědět na pět výzkumných otázek, které se...This diploma thesis compares linguistic and sexist expressions used in adverts and on websites of companies Free Rádio, ÚAMK, Pila Pasák and Rodinný pivovar Bernard. The first part of the thesis provides broad theoretical background focusing on media, media communication, new media, marketing communication, sexism and linguistic aspects of marketing communication. Great deal of attention is paid to pragmatic aspects of advertising language, the communication functions and speech acts in adverts. The work also deals with sexual information in adverts, e.g. types of sexual information used in advertising, its effectiveness, typical sexist expressions but also with legal and ethical frames in advertising. The second part of the thesis are the analyses themselves. The adverts are analysed through a questionnaire that covers pragmatic, semiotic and semantic aspects so that the intersemiotic character of advertising is covered; other issues included are types of sexual information and sexist expressions. The websites are analysed through a questionnaire that challenges the structure of the website, its aim, design, used vehicles of expression, pragmatic aspects of the used language and the presence of sexism. The aim of this thesis is to answer five questions covering such issues as used vehicles of...
Keywords:
advertising; discourse analysis; Marketing communication; new media; pragmalinguistic analysis; sex; sexism; web; analýza diskurzu; Marketingová komunikace; nová média; pragmalingvistická analýza; reklama; sex; sexismus; web
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/104897