Original title:
Inscenace Orffovy Chytračky v sezóně 2016/2017 v České republice
Translated title:
Production of Orff's The Wise in the season 2016/2017 in Czech republic
Authors:
Kovačič, Josef ; BÁRTA, Martin (advisor) ; KUSNJER, Ivan (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2018
Language:
cze Publisher:
Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta. Knihovna Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce se zaměřuje na významné operní dílo Carla Orffa, které vychází z pohádkové předlohy spisovatelů bratří Grimmů, a jeho uvedení v českých divadlech v sezóně 2016/2017. Velký důraz je kladen na autora samotného a následné pochopení jeho díla v kontextu skladatelova života, vývoje osobitého hudebního stylu i nelehké doby 2. světové války, ve které opera Chytračka vznikala. Práce si dává za cíl poukázat na dvě různá zpracování téhož titulu, jejich odlišnou dramatickou výstavbu i hudební složku a možná všeobecná pěvecká i herecká úskalí jednotlivých rolí. Závěrem jsou definovány podobnosti a rozdíly obou inscenací a nastínění možných motivací v přístupu jejich režisérů.The bachelor thesis focuses on an important opera work by Carl Orff, based on a fairy tale written by the Brothers Grimm, and its performance in Czech theatres in the season 2016/2017. Great emphasis is placed on the author himself and the subsequent understanding of his work in the context of the composer's life, the development of his unique musical style and the difficult times of the Second World War, in which The Wise Woman opera was written. The thesis aims to highlight two different arrangements of the same title, their different dramatic constructions and the musical section, and perhaps general singing and acting pitfalls of individual roles. In conclusion, the similarities and differences of both productions are defined and possible motivations in the approach of their directors are outlined.
Keywords:
divadlo; opera
Institution: Academy of Performing Arts in Prague
(web)
Document availability information: Available to registered users in the Digital Repository of Academy of Performing Arts. Original record: http://hdl.handle.net/10318/10310