Original title:
Podpora výuky programování na ZŠ
Translated title:
Programming at elementary school
Authors:
Vinický, Radek ; Štípek, Jiří (advisor) ; Černochová, Miroslava (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2019
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce se zabývá výukou programování na základních školách v České republice. Teoretická část práce se zaměřuje na mapování současného stavu výuky programování na základních školách. Dále jsou v práci mapovány aktuálně využívané zdroje, které jsou určeny pro podporu výuky algoritmizace a programování dětí. Tyto zdroje jsou dále hodnoceny vybranými evaluačními kritérii. Na teoretickém základu práce je navrhnut vlastní model výuky programování jako praktický výstup, a to včetně výukových materiálů a metodické příručky pro učitele. Návrh modelu výuky je ověřen v praxi.The diploma thesis deals with the teaching of programming at elementary schools in the Czech Republic. The theoretical part of the thesis focuses on mapping the current state of the teaching of programming at elementary schools. In addition, the currently used resources to support the teaching of algorithmization and programming for children are mapped. These resources are evaluated by selected evaluation criteria. On the theoretical basis of thesis, a teaching model focused on programming is designed as a practical output, including learning materials and a methodological manual for teachers. The design of the model of teaching is verified in practice.
Keywords:
algorithmization; Information and Communication Technology; model of teaching; programming; algoritmizace; informační a komunikační technologie; model výuky; programování
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/104717