Home > Academic theses (ETDs) > Master’s theses > Srovnání integrované a do jednotlivých předmětů rozdělené výuky přírodních věd na vzdělávací úrovni ISCED 2 v České republice a v Norském království
Original title:
Srovnání integrované a do jednotlivých předmětů rozdělené výuky přírodních věd na vzdělávací úrovni ISCED 2 v České republice a v Norském království
Translated title:
Comparison of the Integrated and Separated Approaches to the Natural Science Education at the ISCED 2 Level of Education in the Czech Republic and the Kingdom of Norway
Authors:
Vožehová, Lucie ; Jedličková, Tereza (advisor) ; Pavlasová, Lenka (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2019
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce se zabývá srovnáním integrované výuky přírodních věd v Norském království a do jednotlivých předmětů rozdělené výuky přírodních věd v České republice na vzdělávací úrovni ISCED 2. Práce shrnuje problematiku těchto rozdílných pojetí výuky přírodních věd, srovnává kurikulární dokumenty a přístup ke vzdělávání učitelů České republiky a Norského království ve vztahu k přírodovědnému vzdělávání. Hlavním cílem práce je zjistit dopad rozdílného pojetí výuky přírodních věd na schopnost učitele odpovídat žákům na otázky integrující poznatky z více přírodovědných oborů. Pro řešení definovaného cíle byla zvolena metoda kvalitativního dotazování prostřednictvím strukturovaného rozhovoru s otevřenými otázkami. Výzkumem bylo zjištěno, že odpovědi učitelů na otázky vyžadující propojení znalostí z několika přírodovědných oborů se v závislosti na uplatňovaném pojetí výuky přírodních věd v některých ohledech liší. V mnoha případech se však odpovědi lišily v závislosti na konkrétním učiteli. V rámci výzkumu byly zjištěny také osobní preference učitelů v oblasti výuky přírodních věd na vzdělávací úrovni ISCED 2. Vnímání kladů a záporů preferovaného pojetí se v souvislosti se současným pojetím výuky přírodních věd v některých ohledech liší. Ucelený, výzkumem podložený text, může sloužit jako podklad k...The present diploma thesis compares integrated education of natural science in the Norwegian Kingdom and education in the Czech Republic where natural science education is divided into a few separate subjects on the ISCED 2 educational level. The thesis summarises these two different approaches to science education, compares curricular documents and approaches to science teachers' education in the Czech Republic and the Kingdom of Norway. The main objective of this work is to find the impact the different concept of science education has on a teacher's ability to answer students' complex questions integrating knowledge from different science subjects. To meet this objective, I chose to use qualitative research in which teachers were asked open-ended questions as part of a structured interview. The outcome of the research was that there are some differences in how the complex questions are answered based on the different approaches to science education. In many cases, however, the answers varied depending on the teacher. The research also discovered personal preferences of science teachers on the ISCED 2 level of education. Also, the strengths and weaknesses of both approaches are, to some extent, viewed differently. The comprehensive, research-backed, text may be used for discussion about...
Keywords:
Czech Republic; integrated education; Norwegian Kingdom; science; science education; structured interviews; integrovaná výuka; Norské království; přírodopis; přírodovědné vzdělávání; strukturované rozhovory; Česká republika
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/104777