Název:
Neologismus v lingvistickém, mediálním a běžném obrazu světa
Překlad názvu:
Neologism in the linguistic, media and common picture of the world
Autoři:
Lišková, Michaela ; Vaňková, Irena (vedoucí práce) ; Bozděchová, Ivana (oponent) ; Orgoňová, Olga (oponent) Typ dokumentu: Disertační práce
Rok:
2018
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Cílem interdisciplinární disertační práce je odpovědět na badatelskou otázku Co je neologismus? Výzkum byl inspirován metodologií vycházející z trojího typu dat, která J. Bartmiński specifikuje pro studium stereotypů jako součástí jazykového obrazu světa; jde o data systémová, textová a empirická. Neologismus je traktován v konfrontaci lingvistického, mediálního a běžného obrazu světa s využitím explikativní charakteristiky zahrnující i konotace pojmu. Po zasazení neologismu do systému temporalismů je výklad strukturován podle (nehomogenních) kritérií, na jejichž základě bývají neologismy v odborné literatuře vyčleňovány, tj. podle kritéria existenčního, časového, lexikografického, psychologického, strukturního, kritéria variety a kritéria nestability a stability. Mediální obraz neologismu byl zkoumán s využitím kvalitativně-kvantitativní metody obsahové analýzy v 93 mediálních komunikátech z let 2006, 2007 a 2016, 2017. Empirická data byla získána dotazníkovým šetřením z let 2017 a 2018; zúčastnilo se jej 100 respondentů ve věku od 11 do 81 let. Souhrnně lze konstatovat, že pojem neologismus je chápán značně různorodě. Svébytným doplňkem disertační práce je neologická sbírka, jež byla sestavena s využitím mírně modifikovaných koncepčních zásad Akademického slovníku současné češtiny a která...The aim of the interdisciplinary doctoral dissertation is to answer the research question What is a neologism? The research was inspired by the methodology relying on three types of data that J. Bartmiński specifies for studying stereotypes as part of the language picture of the world, i. e. systemic, textual and empirical data. Neologisms are expounded by confronting the linguistic, media and everyday picture of the world with the use an explicative characteristic including connotations of the concept. After introducing the neologism within the context of words marked stylistically with respect to time, the exposition is structured according to (non- homogeneous) criteria, on the basis of which neologisms in the reviewed literature are defined: the criterion of existence, the criterion of time, the lexicographic criterion, the psychological criterion, the structural criterion, the criterion of variety and the criterion of instability and stability. The media image of neologism was examined using the qualitative-quantitative method of content analysis in 93 media texts from 2006 and 2007, and 2016 and 2017. The empirical data were obtained by questionnaires from 2017 and 2018 with 100 respondents aged 11 to 81. In summary, the concept of neologisms is understood as a very heterogeneous one. A list...
Klíčová slova:
čeština|dotazníkové šetření|jazykový obraz světa|média|neografie|neologie|neologismus|okazionalismus|popularizace|slovní zásoba|slovník; Czech language|questionnaire survey|language picture of the world|media|neography|neology|neologism|nonce words|popularization|vocabulary|dictionary